سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۰:۵۵
 

اخبار

فوت سالانه بیش از ۳۵ هزار نفر به دلیل مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ها

سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۱۵ میلادی تاریخ ۲۴-۱۸ نوامبر برابر با ۲۷ آبان تا سوم آذر هر سال را تحت عنوان هفته جهانی اطلاع رسانی در مورد مقاومت میکروبی (Week Awareness Antimicrobial World ) اعلام و از کشورهای جهان دعوت به همکاری برای اطلاع رسانی و آموزش عمومی در زمینه مهار مقاومت میکروبی نموده است. به همین جهت در جمهوری اسلامی ایران نیز تاریخ ۲۸-۲۲ آبان ماه سال جاری با همین عنوان نامگذاری شده است تا با همکاری ذینفعان برون بخشی و درون بخشی و با رویکردی مناسب نسبت به اطلاع رسانی در این خصوص برنامه ریزی و اقدام گردد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار جهانی هفته اطلاع رسانی مقاومت میکروبی در سال ۲۰۲۱ «با افزایش آگاهی مقاومت میکروبی را متوقف کنید» نامگذاری شده است.

1

مقاومت میکروبی یک پدیده طبیعی است که در آن میکروارگانیسم‌هایی همچون باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها حساسیت خود را نسبت به اثرات داروهای ضدمیکروبی همچون آنتی‌بیوتیک‌ها که پیشتر در درمان عفونت‌ها مؤثر بوده‌اند را از دست می‌دهند.
در نتیجه،‌ درمان عفونت‌ها و بیماری‌ها دشوار، طولانی‌ و هزینه‌بر می‌شود. مقاومت میکروبی همچنین به افزایش هزینه‌های مراقبت سلامت، میزان بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها، ‌ ناکامی درمان‌ها، بیماری‌های حاد و مرگ و میر منجر می‌شود.
با این حال، ظهور و گسترش مقاومت میکروبی بر اثر کاربرد بیش ‌از حد یا نادرست داروهای ضدمیکروبی تسریع و بدتر می‌شود.
براساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، به صورت میانگین ۳۰ درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیک هستند، بنابر گزارشات بدست آمده از کمیته های نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو در ایران، در بازه زمانی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸، میزان نسخ حاوی آنتی بیوتیک کاهش داشته است به نحوی که از میانگین کشوری ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۰، به میانگین زیر ۴۰ درصد در سال ۱۳۹۸ کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده ثمر بخش بودن آموزشها و نظارت های به عمل آمده از جانب وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و ضرورت تداوم آموزش ها برای رسیدن به شاخص جهانی ۳۰ درصد را دوچندان می کند.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالانه بیش از ۸/۲ میلیون مورد جدید از عفونت توسط میکروب های مقاوم به باکتری در دنیا رخ می دهد و در نتیجه آن بیش از ۳۵ هزار نفر می میرند، بر این اساس مقاومت آنتی بیوتیک ها یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت عمومی محسوب می شود.
سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که حدود ۳۰ درصد کل نسخه‌های آنتی بیوتیکی در سالانه در سراسر جهان تجویز می شود غیرضروری است، آموکسی سیلین و اسید آموکسی سیلین، کلاوولانیک اسید متداول‌ترین آنتی بیوتیک‌ها در سراسر جهان هستند که توسط پزشکان تجویز می‌شوند. این داروها توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان درمان خط اول برای عفونت‌های شایع عنوان شده‌اند.
همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده است که مقاومت آنتی بیوتیک‌ها  رو به افزایش بوده و ایران دومین کشور پرمصرف آنتی‌بیوتیک در جهان است.
 
۲۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۴۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید