سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۲۹

اخبار

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در گفتگو با دانش نفت خبر داد

۷۰ درصد کارکنان صنعت نفت واکسیناسیون کامل را انجام دادند

از ابتدای شیوع بیماری کرونا از اوایل اسفند ماه 1398، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، کمیته بحران را در این خصوص تشکیل داد و دستور العمل ها و سیاست گذاری مراقبتی را تعریف کرد، دستورالعمل ها و پروتکلهای بهداشتی منطبق با شرایط سازمانی در صنعت نفت تهیه و ابلاغ شد. تا کنون 60 دستورالعمل رعایت پروتکل های بهداشتی تهیه شده که در سایت سازمان با همکاری روابط عمومی و بخش سلامت قرار داده شد .
دکترغلامرضا پیوندی، سرپرست مدیریت بهداشت و HSE   سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار دانش نفت اظهار کرد:  مجموعه فعالیت هایی که سازمان بهداشت و درمان  در دو سال اخیر هنگام  بروز بحران کرونا انجام داده است، فعالیت های گسترده ای در سطح برنامه های سیاست گذاری، برنامه ریزی، طرح های پیشگیری و بهداشتی و طیف گسترده ای از خدمات گسترده درمانی (درمان سرپایی، بستری و پیشرفته  یا آی سی یو) و موضوع واکسیناسیون که در سال 1400توسعه پیدا کرد، بوده است.

 

وی تصریح کرد: برنامه ای  در بخش مراقبت از  راه دور تحت عنوان سامانه no corona طراحی شد که در سایت سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت وجود دارد و یک نوع سامانه خوداظهاری برای بیماران کرونا است و پیگیری به صورت تماس تلفنی است به طوری که بیماران مبتلا می توانند  از طریق سامانه خود اظهاری نمایند و  از طرفی افراد مبتلا پس از مراجعه به مراکز درمانی صنعت نفت، توسط تیم  در مناطق مختلف صنعت نفت  تماس تلفنی با بیماران  تا دو هفته پس از ترخیص، ادامه می یابد و این از جمله اقداماتی است که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام داده و رضایتمندی خوبی نیز به دنبال داشته است.

 

پیوندی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۴۳۰هزار خوداظهاری و تماس تلفنی از طریق سامانه نامبرده  انجام و پیگیری  شده است گفت: در بخش پیشگیری و بهداشت، می توان به دستورالعمل ها و اجرای سیاست های پروتکل های بهداشتی در مراکز عملیاتی و صنعتی اشاره کرد به طوری که همکاران به ویژه در مناطق پارس جنوبی از ابتداطرح هایی را در منطق عسلویه با  همکاری  HSE صنعت نفت پیاده سازی کردند که در آنجا مراکز تیم های واکنش سریع را طراحی کردند و آن ها بلافاصله پس از دریافت گزارشی از کرونا محیط کار را ارزیابی و بیماریابی می کنند تا بیماران  شناسایی شوند، حتی ضدعفونی محیط که  آلودگی زدایی شود، را انجام می دهند، که از اقدامات مهمی بوده  که نتایج مطلوبی به دنبال داشته است.

 

وی عنوان کرد: از اقدامات مهم دیگر در منطقه عملیاتی عسلویه و پارس جنوبی می توان به ایجاد مراکز قرنطینه و نگهداری بیماران کرونایی اشاره کرد تا در صورت ابتلا در مراکز خوابگاهی و مهمانسرا های کارکنان قرار نگیرند.

 

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به سایر اقدامات در حوزه پیشگیری گفت: در تمامی مراکز درمانی  لاین ها یا خط های خاکستری تعریف شد به طوری که  بیماران دارای علایم  تنفسی از سایر بیماران جداسازی شدند و بخش های مربوط به اورژانس کرونا کاملا  در لاین جدا از دیگر بیماران بود که استاندارد مهم از سوی وزارت بهداشت بود که رعایت شد  و البته این مهم در ارتباط با سلامت کار نیز انجام شد به طوری که  استانداردهای مراکز  ایمن سلامت کار تعریف شد تا افراد در این مراکز هنگام مراجعه جهت انجام معاینات روتین با افراد کرونایی مواجه نشوند  .

 

وی ضمن تشکر از پرسنل مراکز بهداشت و درمان بیان کرد: یکی از اقدامات ارزشمند در ارتباط با بخش های بستری بیمارستان هاست که اکثر بیماران پس از حضور  تریاژهای تنفسی، تحت درمان سرپایی قرار گرفته و مابقی به بخش های بستری  منتقل می شوند ، در بعضی از پیک ها به ویژه پیک چهارم و پنجم که تعداد مبتلایان افزایش یافته بود،  بیش از ۸۰درصد تختهای  بیمارستان های صنعت نفت بیماران کرونایی بستری می شدند و به بیماران کرونایی خدمات کامل و پیشرفته درمانی  ارایه شده است و این فرصتی برای کارکنان خدوم صنعت نفت به شمار می رود  تا در این بحبوحه کرونا خدمات بستری  و درمان آی سی یو پیشرفته را بدون دغدغه خاطر دریافت کنند. 

پیوندی گفت: در هشت ماهه سال جاری اقدام مهم دیگر در بخش درمان، راه اندازی مراکز درمان سرپایی دارویی مانند رمدیسیور یک قدم بسیار بزرگی بود که توسط بخش  مدیریت درمان سازمان انجام شد به طوری که داروهای مورد نیاز توسط مدیریت دارویی سازمان به طور کامل تامین شد و می توان گفت که بیماران کرونایی با کمبود دارو مواجه نشدند و این مهم مستلزم این بود که توسط  مدیرعامل محترم سازمان بیماری کرونا  اولویت نخست سازمان و خدمات  قرار  گرفت و دستورهای لازم برای ارایه خدمات به بیماران کرونایی صادر  ‌و‌ امکانات لازم نیز فراهم  شد.

 

وی افزود: تجهیز آی سی یو، آمبولانس های ویژه بیماران کرونایی به ویژه در مناطق عملیاتی ، افزایش تخت های آی سی یو برای بیماران تنفسی در آی سی یو یکی از اقدامات ارزشمند در درمان بیماران کرونایی بوده است.بنحوی که در هیچکدام از پیک‌های کرونا سازمان  بهداشت و درمان صنعت  نفت با کمبود تخت آی سی یو روبرو نشد و بیماران  در صنعت نفت از خدمات بهنگام برخوردار شدند. 

 

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با اشاره به تلاش بی وقفه  تیم ای سی یو  بیمارستانی در سراسر کشور گفت: این افراد بیشتر از افراد  دیگر فشار را متحمل شدند چرا که پزشکان و پرستاران و سایر همکاران به دلایل مواجهه با بیماران کرونایی بدحال در آی سی یو ، با ریسک بالای ابتلا به این بیماری مواجه هستند که باید از آن ها قدر دانی شود.

 

به گفته پیوندی، ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به افراد بومی و غیر نفتی  ساکن در مناطق جنوب کشور،  به عنوان یک  وظیفه و مسئولیت اجتماعی در بهداشت و درمان صنعت نفت قلمداد شده  ببه نحوی که در بیمارستانهای  ماهشهر، اهواز و سایر  بیمارستان های  مناطق جنوبی به بیماران غیر نفتی و بومی خدمات ارایه شده است حتی بسیاری از تخت ها در اختیار افراد بومی قرار گرفته است و از افتخارات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت محسوب می‌شود که پیرو تاکید مدیر عامل  محترم سازمان در پیک چهارم و پنجم ارایه خدمات گسترش پیدا کرد.

 

وی موضوع واکسیناسیون را در امر پیشگیری مهم برشمرد و گفت:  از آنجایی که واکسیناسیون  بهترین روش برای پیشگیری از بیماری های ویروسی است ، سازمان بهداشت صنعت نفت، در ابتدا همگام با وزارت بهداشت و درمان تیم درمان ، پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز درمانی را   در تمامی مناطق ۱۵گانه  تحت پوشش واکسیناسیون قرار داد.

 

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت بیان کرد: از خرداد ماه سال جاری مدیر عامل محترم سازمان  مکاتباتی را با وزارت بهداشت و درمان به منظور واکسیناسیون کارکنان صنعت نفت  انجام دادند تا قبل از فاز سه واکسیناسیون کشوری این کار انجام شود و بدین ترتیب واکسیناسیون کارکنان در سکوهای نفتی، مناطق عملیاتی و سپس با هماهنگی در شهرهایی مانند تهران انجام شد.

 

پیوندی اظهار کرد: پیرو دستور صادرشده از طرف  مقام محترم  وزارت نفت   به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و سایر شرکت های نفتی و تاکید ایشان   بر انجام واکسیناسیون کامل کارکنان شریف صنعت نفت اعم از رسمی و پیمانی، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با همکاری 4 شرکت اصلی در وزارت  نفت، مراکز ویژه  واکسیناسیون  کارکنان  و خانواده نفت راه اندازی شد و در حال حاضر کارکنان نفتی بر اساس آمار حدود ۷۰درصد واکسیناسیون کامل را انجام داده اند  و در مراکز مختلف بالای ۳۰۰هزار دوز واکسن تزریق شده است. با توجه به تلاش  وزارت بهداشت در دو ماهه اخیر   محدودیت سنی واکسن از میان رفت که حرکت خوبی بود و وزارت  نفت در این راستا مراکز واکسیناسیون را طراحی کرد که در اینجا نیز بر اساس تاکید مقام محترم وزارت نفت و تعهد اجتماعی، مراکز تجمیعی واکسیناسیون  تاسیس گردید. 
 وی افزود: امیدواریم بیماری کرونا کنترل شود  و ذهن های ما به سایر خدماتی که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام می دهد،  بصورت کامل متمرکز شود.

 

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت: سازمان  بهداشت و درمان صنعت نفت در تمام حوزه های بهداشت و درمانی از قبیل حوزه بهداشت خانواده، بهداشت عمومی، واکسیناسیون، مامایی و سطوح اولیه بهداشتی خدمات ارایه می دهد.

 

پیوندی افزود:  در حوزه خدمات پیشگیری و مراقبتی، حوزه خانواده، سال هاست که پرونده های پزشکی برای خانواده کارکنان صنعت نفت وجود دارد که اطلاعات سلامت آن ها ثبت می شود.

 

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ قراردادی با سامانه های مورد تایید  وزارت بهداشت و درمان منعقد شده  که از مهمترین آن ها سامانه های مربوط به پزشک خانواده می باشد و طبق دستور صادر شده از دولت محترم، و ابلاغ مدیرعامل محترم باید به سمت نسخه الکترونیکی حرکت کنیم و امیدواریم در چند ماه آینده این سیستم پیاده سازی شود و تأثیرات آن را در آینده خواهیم دید.

 

پیوندی عنوان کرد: یکی از خدمات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ارایه خدمات سلامت کار  و طب کار است که در این قضیه پیشرو هستیم و از یک صد سال سابقه ارایه خدمات در این قسمت به کارکنان صنعت نفت برخوردار هستیم و سال هاست در سامانه های  تخصصی  این اطلاعات ثبت شده و درحال ارتقا است و تا دوماه آینده سامانه های  مربوط به سلامت کار ارتقاء پیدا خواهد کرد.

 

وی افزود: یکی از ارزش هایی که سازمان  در بحث معاینات در حوزه پزشک خانواده و طب کار انجام می دهد، معاینات ادواری کارکنان است که بیماری های آن ها مورد پایش و غربالگری و تشخیص زودهنگام قرار می گیرد. کارکنانی که در معرض خطر بیشتری هستند و ریسک های بالا  دارند، نیاز باشد شغلشان  با تایید شورای عالی پزشکی، جا به جا می شود، تا از سلامت آنها بیشتر حفاظت شود. 

 

سرپرست مدیریت بهداشت و HSE سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گفت:  سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت همانند سایر سازمان های شرکت های وابسته به وزارت نفت از اداره بهداشت و اچ اس سی برخوردار است به طوری که در  بخش بهداشت خدمات بهداشتی  به سایر  شرکت های نفت ارایه می شود. در بخش اچ اس سی  هم در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست بیمارستانی و مراکز درمانی در حال فعالیت هستیم،  یکی از نقاط مثبت در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، تقویت نظام اچ اس سی در نظام سلامت خواهد بود .

 

پیوندی در پایان اظهار داشت: یکی از  حوزه های مراقبت پیشرفته mobile healthاست یعنی مشاوره روی خطهای تلفن همراه، به طوری که از ابتدای امسال چندین سامانه مورد آزمون قرار گرفت تا کارکنان شریف صنعت نفت و خانواده آنان  از طریق ارتباط با  اپلیکیشن ها با پزشک خود مشاوره های تلفنی انجام دهند و پزشکان و تیم درمان  پاسخگوی آن ها باشند  و، گسترش این مهم در بخش  انفورماتیک با واحد اچ اس سی در حال پیگیری و همکاری هستند و جزو خدماتی است که افزایش سلامت کارکنان را به دنبال خواهد داشت  و امیدواریم این مهم گسترش یابد. البته در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از گذشته برنامه های پزشک از راه دور نیز  داشتیم که سامانه های خوب و ارزشمندی هستند که توانستند موثر واقع شوند و رفت و آمدهای درمانی را کاهش دهند که جزو ارزش های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت محسوب می شود.

 

امیدوارم با تلاش شبانه روزی همکاران ما در بخش های مختلف سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، کارکنان شریف صنعت نفت و خانواده آنان در اقصی نقاط کشور در حوزه خدمات  بهداشتی و درمانی، در آرامش خیال باشند.
۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۰۶
تعداد بازدید : ۸,۸۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید