سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۱۹

اخبار

آزمایشگاه بیمارستان صنعت نفت گچساران خط مقدم پیشگیری و تشخیص بیماری‌ها/کسب نمره عالی در کنترل کیفی خارجی و امتیاز عالی ارزیابی استانی

آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران با بهره‌‌گیری از پرسنل باتجربه و آموزش‌دیده و به کارگیری بهترین‌ دستگاه‌ها و مواد، توانسته نمره عالی را در کنترل کیفی خارجی و امتیاز عالی ارزیابی استانی در سال‌های گذشته در حوزه آزمایشگاه و سرویس انتقال خون کسب کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران، آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران یکی از واحدهای موفق در ارائه خدمات به مراجعان بوده که توانسته با کمک به تشخیص به موقع بیماری ها، رسالت واقعی خود را در کمک به تشخیص، پیگیری و درمان بیماری ها ایفا کند.
در این زمینه گزارشی از این واحد تهیه شده که در زیر می‌خوانیم:
آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران با بهره‌گیری از پرسنل با تجربه و آموزش‌دیده چهار نفر از پرسنل دارای کارشناسی ارشد رشته‌های علوم آزمایشگاهی و هفت نفر دارای کارشناسی علوم آزمایشگاهی و همچنین با بکارگیری بهترین دستگاه‌ها و مواد با مسئولیت فنی دکتر عزت‌اله اسدی متخصص پاتولوژی و آسیب‌شناسی بالینی مشغول به فعالیت است.
پرسنل این آزمایشگاه همواره خود را موظف و متعهد به رعایت تمامی اصولی دانسته‌اند که منجر به ارائه بهترین خدمات ممکن به مراجعان می شود.
تلاش پرسنل آزمایشگاه ارائه خدمات آزمایشگاهی بهینه با بهره‌گیری از برترین روش‌های قابل دسترس در کشور و فراهم آوردن امکانات و فضای مناسب جهت بیماران است.
در این راستا پرسنل آزمایشگاه، بهره‌گیری از نیروی انسانی مجرب و متعهد، استفاده از برترین تجهیزات آزمایشگاهی، اجرای دقیق و نظارت مستمر بر دستورالعمل‌های کنترل کیفی آزمایشگاه مرجع سلامت، توجه ویژه به امکانات رفاهی و بهداشتی مراجعین و توجه ویژه به نظرات و پیشنهادات مراجعان را سرلوحه عملکرد خود قرار داده است.
حرکت در راستای استانداردسازی و اعتباربخشی ویژه آزمایشگاه‌ها و تلاش برای کسب رضایت حداکثری مراجعان از خدمات آزمایشگاه از دیگر اصول مورد توجه در آزمایشگاه نفت گچساران است.  
این آزمایشگاه دارای مهم‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی بوده که از جمله آن می‌توان به تجهیز بخش هورمون‌شناسی دستگاه فول اتومات الیزا مدل داینکس ، بخش بیوشیمی دستگاه های اتوآنالایزر BT3500 و الکترولایت آنالایزر بیولایت 2000 ، نایکوکارد ریدر و بخش هماتولوژی و انعقاد دو دستگاه سل کانتر مدل Sysmex KX21N و دستگاه کوآگولومتر Stago  اشاره کرد.
بخش‌های مختلف این آزمایشگاه به اختصار به شرح ذیل است:
1.    پذیرش و جواب‌دهی
2.    نمونه گیری
3.    هورمون شناسی و ایمونولوژی
4.    هماتولوژی و انعقاد
5.    بیوشیمی
6.    سرولوژی
7.    میکروب شناسی و قارچ شناسی
8.    انگل شناسی و تجزیه ادرار
9.    بانک خون
آزمایشگاه بصورت 24 ساعته آماده ارائه خدمت به بیماران بستری در بخشها و بیماران اورژانس می باشد .
کسب نمره عالی در کنترل کیفی خارجی و امتیاز عالی ارزیابی استانی
محمدرضا طاهری مسئول آزمایشگاه نفت گچساران می‌گوید: با توجه به وابستگی تشخیص بیماری‌ها  و ارزیابی وضعیت بیماران به نتایج آزمایشات ، تلاش می‌کنیم تا نتایج آزمایشگاه نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا کند.
وی معتقد است استقرار سیستم کنترل کیفیت داخلی و خارجی سبب شده تا تمامی فرآیند آزمایشگاه از صفر تا صد به طور مستمر تحت نظارت و کنترل باشد و کسب نمره عالی در کنترل کیفی خارجی و امتیاز عالی ارزیابی استانی در سال‌های  گذشته در حوزه آزمایشگاه و سرویس انتقال خون ( تمدید سالانه گواهی استقرار سیستم هموویژلانس بیمارستان) گواه بر این موضوع است که آزمایشگاه بیمارستان بعثت از نظر کیفیت در جایگاه مطلوبی قرار دارد.
طاهری افزود: رضایتمندی مراجعان و بیماران و دریافت خدمات به موقع و با کیفیت از نکاتی بوده که همواره مد نظر مسئولان و کارکنان آزمایشگاه بوده است.
از فعالیت‌هایی که در این زمینه صورت گرفته می توان به اختصاص خطوط تلفن یک‌طرفه برای بخش‌ها و آزمایشگاه را اشاره کرد که سبب می شود تا نتایج بحرانی بدون فوت وقت به اطلاع پزشک رسانده شود و تأخیری در درمان بیماران صورت نگیرد.
راه‌اندازی و فعال شدن سیستم دریافت نتایج آزمایش به صورت اینترنتی از دیگر خدمات صورت گرفته در آزمایشگاه نفت گچساران در راستای رفاه حال مراجعان بوده که مراجعه کنندگان می‌توانند با ورود به شبکه بیمارستانی، نتایج آزمایش خود را در منزل یا محل کار دریافت کنند. 
همچنین در سال‌های اخیر به خصوص دو سال گذشته، با استقرار سیستم هموویژلانس، آموزش‌های مداوم گروه های پزشکی ، پرستاری  و کارکنان آزمایشگاه و همچنین به روز رسانی امکانات و تجهیزات انتقال خون سبب تحولات فوق‌العاده ارزشمندی در زمینه بانک خون شده  که این تحولات روند تهیه خون سالم و نظارت بر تزریق خون را بهبود بخشیده به طوری که خون و فرآورده‌های خونی سالم تهیه و آزمایشات مربوط به آن با دقت توسط کارشناسان مجرب و با تجربه در بانک خون انجام شده و جهت تزریق تحویل همکاران درمان می گردد؛ این امر سبب کاهش عوارض ناخواسته تزریق خون شده و به بیماران این اطمینان را می‌دهد که خون سالم و به موقع را دریافت کنند.
آموزش های درون و برون سازمانی برای کارکنان آزمایشگاه به طور پیوسته برگزار می‌شود و برای مراجعان نیز آموزش های چهره به چهره یا در قالب پمفلت‌های آموزشی تدارک دیده شده تا بیمار ضمن آشنایی بیشتر با مراحل انجام آزمایش به اهمیت رعایت شرایط قبل از آزمایش پی برده و با رعایت آن‌ها به ارتقای کیفیت نتایج آزمایش کمک کند.
بخش های بیوشیمی، هماتولوژی ، بانک خون ، میکروب شناسی ، تجزیه ادرار ، انگل شناسی ، سرولوژی ، هورمون شناسی و ایمونولوژی از جمله بخشهای فعال آزمایشگاه نفت گچساران است.
ارتقای کیفیت و تنوع خدمات آزمایشگاهی در این مرکز سبب بهبود سرویس‌دهی خدمات رسانی در موارد زیر را سبب شده است:
•    افزایش تعداد مراجعین و توسعه خدمات درمانی
•    انجام خدمات بصورت 24ساعته
•    انجام فرایندهای مستند سازی و اعتباربخشی آزمایشگاه
•    افزایش تنوع و تعداد آزمایشات درخواستی از طرف پزشکان
•    افزایش جمعیت طبی تحت پوشش
•    توسعه کلینیک‌های تخصصی و تنوع پزشکان متخصص
•    افزایش فروش خدمات به ادارات و موسسات غیرشرکتی
•    اجرا و توسعه طرح‌های غربالگری و معاینات دوره‌ای مربوط به بهداشت خانواده و پزشک خانواده
•    افزایش تنوع آزمایشات مربوط به معاینات دوره ای کارکنان نفت در طب سلامت کار
•    انجام آزمایشات روزانه مربوط به بیماران بستری اورژانس، بخش‌های بیمارستان، طب صنعتی
•    پاسخ دهی سریع و به موقع موارد اورژانس
•    انجام آزمایشات مربوط به غربالگری مادران باردار و نوزادان
•    انجام آزمایشات روزانه مربوط به بیماران سرپایی با توجه به مرکزیت آزمایشگاه
•    راه اندازی آزمایشات جدید و افزایش لیست آزمایشات قابل انجام در آزمایشگاه (در راستای اجرای مصوبات کمیته های بیمارستانی )
•    استقرار نظام هموویژلانس و اجرای  استاندارد سازی فرایندهای انتقال خون
همچنین با توجه به دلیل حضور پاتولوژیست رایزنی‌هایی به منظور راه‌اندازی بخش سیتولوژی و پاتولوژی در این واحد صورت گرفته که جهت خرید تجهیزات بخش ، تامین اعتبار شده است.
مسئول آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران یادآور شد: حصول نتیجه دقیق آزمایش، وابستگی تام به رعایت تمامی مراحل از جمله آماده‌سازی بیمار قبل از انجام نمونه‌گیری داشته و لذا لازم است مراجعان محترم، دستورالعمل‌های ارائه شده از طرف آزمایشگاه . توصیه‌های مربوط به آمادگی قبل از نمونه‌گیری را به طور دقیق رعایت نموده تا نتیجه صحیح و دقیق گرفته شود.
طاهری افزود: رعایت این مسأله جرئی از مراحل آزمایش بوده و عدم رعایت آن سبب تداخل در انجام آزمایش‌ها می گردد./

گزارش و عکس: معصومه بوستانی
آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران 7
آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران 6
آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران 5
آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران 4
آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران 3
آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران 2
آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران 1

آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران 8

۱۰ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۵۰
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۳,۳۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید