سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۲۴

اخبار

حمایت از تغذیه با شیر مادر؛ مسئولیت مشترک

نامگذاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر از سال ۱۹۹۰ توسط سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و سایر سیاست گذاران سلامت آغاز شده است و شعار امسال این هفته " حمایت از تغذیه با شیر مادر؛ مسئولیت مشترک " است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ سازمان‌ جهانی بهداشت به دلیل اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد با شیر مادر و با هدف تشویق مادران به تغذیه نوزاد با شیرمادر و ارتقای سطح سلامت کودکان یکم تا هفتم آگوست برابر با دهم تا شانزدهم مرداد را به عنوان هفته جهانی شیر مادر نامگذاری کرد.
شیرمادر تغذیه‌ای ایده‌آل برای نوزادان است؛ ماده مغذی که سلامتی، تندرستی و تکامل کودک را از تولد تا پایان زندگی تضمین می‌کند و سبب ایجاد رابطه عاطفی خاص میان کودک و مادر، شکل‌گیری انگیزه و حس امنیت، پرورش رفتار و گفتار کودک می‌شود.

1

شیر مادر بهترین و نخستین خوراک نوزاد پس از تولد است که تمام نیازهای غذایی شیرخوار را فراهم می کند. برپایه سفارش سازمان جهانی بهداشت این شیر بایستی به عنوان یک خوراک تکمیلی تا ۲ سالگی به کودک داده شود که برای استفاده آن، بیش از این زمان به تمایل مادر و کودک بستگی دارد. 
متخصصان کودک اعتقاد دارند در صورتی که مادران در نخستین ساعت تولد فرزندشان آنها را با شیر خود تغذیه کنند، می توان سالیانه از مرگ هزاران تن کودک در سراسر دنیا جلوگیری کرد. 
کاهش خطر سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، کاهش خطر سرطان خون در دوره کودکی، افزایش هوش، کاهش عفونت گوش میانی، مقاومت در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا، کاهش خطر بیماری قند نوزادی، داشتن دندان‌هایی بهتر، کاهش خطر چاقی در آینده، مقاومت کودک در برابر آلودگی هوا، کاهش خطر درخودماندگی و ابتلا به آسم و اگزما از دیگر اثرهای مثبت این نوع تغذیه محسوب می شود.
متخصصان کودک با تاکید بر ضرورت تغذیه کودک با شیر مادر توصیه می کنند که مادران تنها در صورت ابتلا به بیماری خاصی که پزشک شیردهی را برای مادر یا کودک مضر بداند از جایگزین دیگری برای تغذیه فرزند خود استفاده کنند. 
شیر مادر به صورت های مختلف و در مدت زمان های متفاوت در فضای اتاق، یخچال و فریزر قابل نگهداری است که این امر امکان تغذیه نوزاد را در نبود مادر فراهم می کند.
با توجه به شیوع بیماری کوید ۱۹ برنامه های ترویج تغذیه با شیر مادر از این بیماری تاثیر پذیرفته است و همه گیری کوید ۱۹ چالش های عظیمی برای جامعه جهانی ایجاد کرده، تغذیه با شیر مادر پایه و اساس زندگی است و به سلامت کوتاه مدت و بلند مدت، تغذیه مناسب و امنیت غذایی در شرایط اضطراری و غیراضطراری کمک می کند.
این ویروس تاکنون در شیر مادر مبتلای قطعی کرونا مشاهده نشده است. بنابراین بعید است از طریق تغذیه مستقیم از پستان مادر یا از طریق شیر مادر مبتلای قطعی یا مشکوک به covid-۱۹ منتقل شود. 
 
۱۴ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۳۸
تعداد بازدید : ۷۲۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید