سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۰۸

اخبار

هپاتیت مسئله بسیار فوری است و نمی‌توان صبر کرد

ششم مرداد ماه مصادف با ۲۸ جولای به نام روز جهانی هپاتیت نامگذاری شده و سازمان بهداشت جهانی شعار امسال (۲۰۲۱ میلادی) این روز جهانی را "هپاتیت مسئله بسیار فوری است و نمی‌توان صبر کرد" Hep can’t wait تعیین کرده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ به التهاب کبد هپاتیت گفته می شود. التهاب کبد می تواند به فیبروز، سیروز یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت مهمترین عامل بروز این بیماری است ولی عفونت های دیگری مانند مواد سمی (مصرف الکل و مواد مخدر) و بیماری های خود ایمنی نیز جزء دلایل هپاتیت محسوب می شوند.

 1

تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می شوند. احتمال سیروز کبدی و سرطان در دو نوع B و C بیشتر است. هپاتیت نوع A و E معمولا بر اثر مصرف آب و غذای آلوده ایجاد می شوند. هپاتیت نوع B، C و D معمولا نتیجه تماس با مایعات آلوده بدن هستند.
دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و تماس جنسی کنترل نشده مهمترین روش‌های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می‌تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه ای بروز کند.
هپاتیت پس از سل، دومین قاتل عفونی در جهان است؛ با اینکه این بیماری قابل پیشگیری و درمان است، حدود ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت فاقد اقدامات مرتبط با پیشگیری، آزمایش و خدمات درمانی هستند.
آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت
  ۳۲۵ میلیون نفر در حال حاضر به هپاتیت B و C مبتلا هستند.
 هشتاد درصد مبتلایان به هپاتیت فاقد موارد پیشگیری، آزمایش و درمان هستند.
 سالانه حدود شش میلیاد دلار آمریکا برای دستیابی به هدف حذف جهانی این ویروس تا سال ۲۰۳۰ میلادی نیاز است.
ششم مرداد ماه (۲۸ جولای) روز جهانی هپاتیت است که به افتخار سالروز تولد پروفسور ساموئل باروخ بلومبرگ، کاشف ویروس هپاتیت B و برنده جایزه نوبل و به دلیل اهمیت روزافزون این بیماری، نامگذاری شده است.
 
۸ اَمرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۳۹
تعداد بازدید : ۴۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید