سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۵۹

اخبار

نرخ امید به زندگی به ۷۱ سال رسید/امید به زندگی در جهان افزایش یافته است

روز جهانی جمعیت، هر ساله در ۱۱ جولای (۲۰ تیرماه) برگزار می‌شود و علت برگزاری آن، افزایش آگاهی درباره مسایل جهانی جمعیت و اهمیت بهداشت باروری است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ برای اولین بار، این روز در سال ۱۹۸۹ جشن گرفته شد و هدف از برگزاری مراسم این روز، افزایش آگاهی درباره موضوعات مختلف جمعیتی از جمله اهمیت حقوق بشر، بهداشت مادران، فقر، نابرابری جنسیتی و برنامه‌ریزی خانواده است. 
هر ساله روز جهانی جمعیت به ما یادآوری می‌کند که نرخ کنونی رشد جمعیت، ناپایدار و موضوعات اجتماعی و راهبردی کنونی برای پاسخگویی به تقاضای جمعیت فعلی است و اگر اقدامی انجام نشود، مشکلاتی به دنبال خواهد داشت.

برخی حقایق در مورد جمعیت

امید به زندگی در حال افزایش است. در سال ۲۰۰۰ نرخ امید به زندگی در سراسر جهان، ۶۷ سال بود و در سال ۲۰۱۵ امید به زندگی به ۷۱ سال افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، سن امید به زندگی به ۷۷ سال برسد.
جمعیت جهان در حال حاضر، با سرعت زیاد یعنی تقریبا ۸۳ میلیون نفر در سال در حال رشد است. البته باروری در سراسر جهان از دهه ۱۹۶۰ کاهش یافته است.

1

نامگذاری روز جهانی جمعیت
در سال ۱۹۸۷، رویدادی به نام روز پنج‌میلیاردی اتفاق افتاد و جمعیت جهان از مرز ۵ میلیارد نفر گذشت. از آن زمان، برنامه سازمان ملل متحد در حال پیش‌بینی، پشتیبانی و جبران نیازهای جمعیت در حال رشد است.
روز جهانی جمعیت، فرصتی برای تجدید تعهد برای کمک به جوانان است تا عاملی برای پیشرفت در سراسر جوامع جهان باشند.
امروز جهان، بزرگترین نسل جوان خود در تاریخ را با ۱.۸ میلیارد جوان دارد که بیشتر در کشورهای درحال‌توسعه هستند و این موضوع، پتانسیل عظیمی برای مقابله با چالش‌های اساسی بشر است.
مهمترین موارد در روز جهانی جمعیت
عدم تبعیض نژادی، جنس، زبان، مذهب، وابستگی سیاسی، سن، وضعیت اقتصادی، ناتوانی، محل زندگی، تاهل و مواردی دیگر از مهمترین موضوعات روز جهانی جمعیت است. 
برخی از حقایق در مورد انفجار جمعیت
هر ساله حدود ۸۳ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، جمعیت جهان به ۸.۶ میلیارد و در سال ۲۰۵۰ با ۹.۸ میلیارد نفر برسد.
۳۰ درصد از جمعیت جهان حاصل بارداری‌های ناخواسته و تصادفی هستند.
جمعیت در سراسر جهان پیر می‌شود
باروری پایین و امید به زندگی طولانی‌تر منجر به پیری جمعیت می‌شود. در سراسر جهان، از هر ۱۰۰ کودک زیر ۱۵ سال، حدود ۳۶ نفر از آنان بالای ۶۵ سالم عمر می‌کنند.
در سال ۲۰۵۶، زمانی که جمعیت جهان بیش از ۱۰ میلیارد نفر باشد، شاخص پیری جهانی نزدیک به ۸۴ خواهد بود و تنها در افریقا تعداد کودکان از تعداد افراد سالخورده بیشتر می‌شود.
سریع‌ترین رشد جهانی جمعیت در دهه ۱۹۶۰ با میانگین نرخ ۲ درصد بود و در حال حاضر، رشد جهانی جمعیت در حال کند شدن است.
روز جهانی جمعیت هر سال با یک شعار در کشورهای مختلف برگزار می‌شود. شعار روز جهانی جمعیت در سال ۲۰۲۱ تاریخ، اهمیت و موضوع آن را بدانید (World Population Day 2021:  Theme, history and significance) اعلام شده است.
 
۲۰ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۴۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید