سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۰۴

اخبار

۲۷ ژوئن (ششم تیرماه) روز ملی آزمایش اچ آی وی

هر ساله در ۲۷ ژوئن، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشورها به همراه سایر نهادهای ملی و محلی، روز ملی تست HIV را سازماندهی می‌کنند تا مردم را در تمام سنین تشویق نمایند آزمایش HIV دهند و بدانند وضعیت آنها چیست.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز ملی مشاوره و آزمایش اچ آی وی National HIV Counseling and Testing Day در سال ۱۹۹۵ توسط انجمن ملی افراد مبتلا به ایدز، در پاسخ به تعداد روزافزون عفونتهای اچ آی وی در جوامع رنگین پوست آمریکا و دیگر جوامع شدیدا" تحت تاثیر قرار گرفت. 
ایدز چیست
HIV  (Human Immunodeficiency Virus) نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول‌های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می‌شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می‌شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته ایدز ( AIDS ) مخفف یه عبارت انگلیسی  ( Acquired Immunodeficiency Syndrome )منجر می‌شود. ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشنده وجود ندارد و داروهای ضد ویروسی فقط قادرند روند سرعت بیماری را کند کنند.

1

علائم و نشانه‌های بیماری
علائم ویروس اچ ای وی بسته به مرحله عفونت متفاوت است. معمولا برخی از بیماران در ماه‌های اولیه آلودگی از شرایط خود آگاهی ندارند. ممکن است در چند هفته اول ابتلا به عفونت، علائمی شبیه به آنفلوآنزا از جمله تب، ‌سردرد، ‌بثورات پوستی یا گلودرد دیده شود.
عفونت به تدریج سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند و علائم دیگری مانند تورم غدد لنفاوی، کاهش وزن، تب، اسهال و سرفه دیده می‌شود. بیماری ایدز در صورت عدم درمان می‌تواند به شرایط پیچیده‌ای مانند سل، مننژیت، عفونت‌های باکتریایی شدید و سرطان هایی مانند لنفوم و سارکوم را ایجاد کند.
مهمترین علل ابتلا به ایدز
رابطه جنسی محافظت نشده، انتقال خون آلوده، به اشتراک‌گذاشتن سرنگ آلوده، انتقال از مادر به جنین و زایمان و شیردهی، مهمترین علل انتقال بیماری هستند.
 ایدز در ایران و جهان
هر چند گفته می شود برای اولین بار این بیماری در سال ۱۹۸۱ میلادی در آمریکا دیده شد، اما شواهد حاکی از آن است که قبل از این تاریخ هم بیماری ایدز در چند منطقه جهان وجود داشت و اولین انسان مبتلا به ایدز در سال ۱۹۵۹ در کنگو مشاهده شد. در واقع این نخستین و قدیمی‌ترین مورد مرگ شناخته شده در اثر ابتلا به این بیماری در جهان محسوب می ‌شود.
بر اساس اعلام مرکز تحقیقات ایدز ایران موج اول بیماری ایدز در کشورمان در اواسط دهه ۶۰ ( ۶۵ سال) از طریق خون‌های وارداتی آلوده (از فرانسه) برای اولین بار شناسایی شد، اولین مورد یک کودک ۶  یا ۷ ساله مبتلا به هموفیلی بود که به دلیل استفاده از فرآورده های خونی وارداتی (فاکتور ۸) به ایدز مبتلا شد و اولین بیمار HIV ایران نام گرفت.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۴ درصد مبتلایان به ایدز به دلیل رابطه جنسی پرخطر و ۲۲ درصد به دلیل اعتیاد تزریقی به این بیماری مبتلا شده‌اند. از این میان ۳۱ درصد زن و ۶۹ درصد مرد هستند.
۵۰ درصد از کل موارد شناخته‌شده این بیماری در ایران، در زمان تشخیص در گروه سنی ۲۰ تا ۳۵ سال قرار داشتند.
گفتنی است ویروس ایدز در همه کشورها وجود دارد، مهم نیست از کجا آمده، مهم این است که با آموزش های لازم، پیروی از رفتارهای سالم با توجه به جمعیت جوان کشور و جلوگیری از رواج استفاده از مواد روانگردان که زمینه رفتار پرخطر جنسی و ابتلا به ایدز را بیشتر می‌کند، از ابتلا به این ویروس پیشگیری شود.
هیچ ارگان و سازمانی به تنهایی قادر به کنترل اچ‌آی‌وی نیست، همه ارگان‌هایی که به نوعی وظیفه ارائه خدمات برای جوانان را بر عهده دارند، موظفند برای آگاه سازی جامعه، خانواده‌ها و به خصوص جوانان پیشگام باشند.
در حال حاضر بیش از ۲۰۰ مرکز در سراسر کشور وجود دارد که هم تست و هم مشاوره ایدز  رایگان زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود.
 
۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۶:۰۰
تعداد بازدید : ۴۷۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید