سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۱۸

اخبار

روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛ «حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم»

اهمیت مبارزه فراگیر، جهان‌شمول و همه‌جانبه با هیولای ویرانگر و مفسده هزار سر مواد مخدر و قاچاق آن، موجب شد تا سرانجام سازمان ملل متحد در سال۱۹۸۷ ( ۳۴ سال پیش)، روز ۲۶ ژوئن برابر با پنج تیر را روز جهانی مبارزه با قاچاق و سوءمصرف مواد مخدر اعلام کند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار سال ۲۰۲۱ میلادی اعلامی از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه «حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم» Share the facts about drugs to save lives  است.

۱

براساس این نامگذاری، مقرر شد همه کشورها ضمن ارائه فعالیت‌های صورت پذیرفته، نسبت به تقویت اقدامات و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای نیل به جهانی عاری از اعتیاد و مصرف مواد تلاش جدی نمایند.
در جمهوری اسلامی ایران نیز هفته‌ای به این عنوان اختصاص داده است و شعار سال ۱۴۰۰ "یاری گران زندگی، مشارکت های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد" است.
روزشمار هفته مبارزه با مواد مخدر
شنبه پنجم تیر ماه مصادف با ۲۶ ژوئن به عنوان  «یاریگران زندگی- همکاری‌های فرابخشی وبین‌المللی- پیشگیری از اعتیاد»
یکشنبه ششم تیرماه مصادف با ۲۷ ژوئن به عنوان  «یاریگران زندگی- خانواده و محیط‌های آموزشی – پیشگیری از اعتیاد»
دوشنبه هفتم تیرماه مصادف با ۲۸ ژوئن به عنوان  «یاریگران زندگی- درمان‌های نوین و حمایت اجتماعی- پیشگیری از اعتیاد» 
سه‌شنبه هشتم تیرماه مصادف با ۲۹ ژوئن به عنوان «یاریگران زندگی- دیپلماسی مواد مخدر- پیشگیری از اعتیاد» 
چهارشنبه نهم تیر ماه مصادف با ۳۰ ژوئن به عنوان  «یاریگران زندگی- مشارکت اجتماعی- پیشگیری از اعتیاد»  
پنج‌شنبه دهم تیر ماه مصادف با ۱ جولای  به عنوان  «یاریگران زندگی- فعالیت‌های جایگزین- پیشگیری از اعتیاد»  
اعتیاد چیست؟
اعتیاد (خوگری) حالتی است که در آن شخص به علت روانی یا مصرف مواد شیمیایی، طبیعی دچار ضعف اراده در کنترل تکرار اعمال خود می‌شود، هرچند ضعف اراده خود بیماری نیست، ولی به علت عوارضی که بر دستگاه عصبی مرکزی شخص ایجاد شده به عنوان بیماری فرض می‌شود. این بیماری با ایجاد اختلال در کنترل بر سیستم عصبی تکرار می شود.
تقسیم بندی مصرف کنندگان مواد مخدر
کسانی که مواد مصرف می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند:مصرف‌کننده تفننی (هرچند وقت یک بار برای تفریح و در مواقع و مناسبت‌های خاص مواد مخدر مصرف می‌کند)، مصرف‌کننده شدید(برای کمک به تحمل استرس و فشار زندگی مواد مصرف می‌کند) و معتادان مزمن (معتادان مزمن هرگز نمی‌تواند به حالت مصرف‌کننده تفننی یا شدید بازگردند).
مواد اعتیادآور
 مواد اعتیاد آور شامل: وابستگی به الکل، مسمومیت با کافئین، وابستگی به کانابیس (مشتقات گیاه شاهدانه شامل شبه‌حشیش‌هایی مانند حشیش، گراس، و کانابیس صنعتی)، وابستگی به مواد توهم‌زا، وابستگی به مواد استنشاقی (مانند چسب، بنزین و غیره)، وابستگی به مواد افیونی (شامل تریاک، هروئین، تمجیزک غیره)، وابستگی به مواد آرام بخش (شامل مواد آرام بخش، خواب‌آور یا ضد اضطراب، بنزودیازپین‌ها)، وابستگی به مواد محرک (موادی مانند آمفتامین، شیشه، کوکائین)، وابستگی به تنباکو و وابستگی به مواد دیگر است.
اعتیاد به موادمخدر یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی کشورهاست که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه بشری محسوب می شود و ویــرانگری‏ های حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی بشر شده است. 
۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۵:۵۷
تعداد بازدید : ۶۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید