سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۰۵

اخبار

سلامت روانی مردان در پاندمی کووید ۱۹

در جهت حمایت، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردان به موضوع سلامت، ۱۵ تا ۲۱ ژوئن (برابر با ۲۵ خرداد ماه تا ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۰) به عنوان هفته جهانی سلامت مردان نام گذاری شده است تا مردان را به مشارکت در توسعه برنامه های بهداشتی و برخورداری از زندگی طولانی تر و سالم تر سوق دهد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ این روز اولین بار در سال ۱۹۹۴ در کنگره آمریکا به عنوان روز ملی مردان انتخاب شد و پس از آن در سطح بین‌المللی گسترش یافت. 
سازمان جهانی بهداشت (WHO) شعار هفته جهانی سلامت مردان امسال را Men's Mental Health in the Covid Pandemic 19 (سلامت روانی مردان در پاندمی کووید ۱۹ ) اعلام کرده است.

1

مطالعات نشان می‌دهد که مردان نسبت به زنان از سلامت کمتری برخوردار هستند، روش‌های زندگی نادرست‌تری دارند و به سلامت خود نیز کمتر اهمیت می‌دهند این در حالیست که با رعایت نکاتی نه چندان سخت، می‌توانند علاوه بر تضمین زندگی امروز، پیری با سلامتی پیش رو داشته باشند.
مشکلات اقتصادی و پیامدهای ناشی از بیکاری، مشکلات فرهنگی و اجتماعی، مشکلات خانوادگی، فقدان تأمین اجتماعی مؤثر، ضعف مدیریت کلان اجتماعی همراه با مشکلات زیست محیطی از جمله مهم‌ترین دغدغه های فکری مردان محسوب می‌شود به گونه‌ای که همچون یک بازدارنده فکری مانع از پرداختن آنان به امر سلامت خود شده است.
البته در مواردی هم احساس و تصور قوی بودن و پنهان کردن ضعف ناشی از بیماری در میان مردان، باعث می شود تا آخرین لحظه از داشتن فلان بیماری غافل بمانند و زمانی به فکر درمان بیافتند که کمترین راه نجات باقی مانده است.
هفته جهانی سلامت مردان در سال۲۰۰۲، طی همایشی سراسری که با حضور۶نماینده از سازمان‌های فعال در حوزه سلامت مردان در وین اتریش برگزار شده بود، نام‌گذاری شد که هدف از آن افزایش آگاهی درباره مسائل بهداشت عمومی و تشویق نهادهای بین‌المللی و داخلی به ارائه خدمات بهداشتی، درمان و آموزشی با کیفیت بیش‌تر به مردان در سراسر جهان است. این مناسبت هر سال به جنبه مهم و خاصی از زندگی مردان می‌پردازد.
این هفته به صورت پویش‌های آگاهی‌رسانی با پوشیدن لباس آبی و با استفاده از روبان آبی به عنوان سمبل «سرطان پروستات» برگزار می شود و در این پویش دیگر بیماری‌های شایع مردان از جمله دیابت، استئوپروز، سلامت خانواده، سلامت و حوادث شغلی، خودکشی و خشونت در مردان مورد توجه قرار می گیرد.
هدف از تعیین این هفته به نام سلامت مردان،  انجام تشویق به فعالیت هایی است  برای آگاهی دادن به موضوعات بهداشتی  که بر مردان تأثیر می گذارد و تمرکز بر آگاهی رسانی مردان است از مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد یا اینکه در آینده رخ دهد.
شایع ترین علت بیماری و ناتوانی در مردان
شایع ترین علت بیماری و ناتوانی در مردان به ترتیب بیماری های قلبی عروقی، حوادث و سوانح غیرعمد، سرطان ها و تومورها، بیماری های دستگاه تنفسی، حوادث عمدی، بیماری های متابولیک، بیماری های دستگاه گوارش، اختلالات تناسلی و ادراری و بیماری های اعصاب و روان از شایع ترین علت بیماری و ناتوانی در مردان است.
چند توصیه سلامتی به مردان
رعایت نکات بهداشتی و تلاش برای برخورداری از سلامت کامل در تمامی سنین اهمیت دارد و تغییرِ سبک زندگی و ترک عادات مضر در هیچ سنی دیر نیست. به طور معمول مردان کمتر از زنان به سلامتی خود توجه می‌کنند، این در حالی است که مردان نیز باید مانند زنان به طور مرتب برای چکاپ به پزشک مراجعه کرده و در مسیر مدیریت استرس، انتخاب مواد غذایی مفید و فعالیت‌های بدنی قدم بردارند.
چکاپ سالیانه پزشکی، مراجعه به پزشک در صورت تغییرات سلامتی، شناخت سوابق خانوادگی و ارائه آن‌ها به پزشک، ورزش کردن، استراحت کافی و مناسب، غربالگری سرطان و ترک دخانیات از جمله نکات مهم برای برخورداری از سلامتی در مردان صرف نظر از سن یا سلامت عمومی است.
 
۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۳۰
تعداد بازدید : ۳۹۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید