سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۷

اخبار

به مناسبت روز جهانی ایمنی مواد غذایی؛ "غذای ایمن امروز برای فردایی سالم"

هفتم ژوئن روز جهانی ایمنی مواد غذایی نام دارد که امسال با شعار "غذای ایمن امروز برای فردایی سالم Safe food today for a healthy tomorrow" بر توجه به ایمنی مواد غذایی در دوران کووید ۱۹ برگزار می‌شود
یک روز با عنوان روز جهانی ایمنی مواد غذایی نام‌گذاری شده است تا ‌خطرات مرتبط با غذا از جمله ریسک‌های مربوط به ایمنی غذا، سلامت بشر، شکوفایی اقتصادی، کشاورزی، دسترسی به بازار، صنعت توریسم و توسعه پایدار و همچنین تشخیص، مدیریت و اجتناب از این ریسک‌ها مورد توجه عموم قرار گیرد. اقدامات لازم به منظور حفاظت مواد غذایی در مقابل عوامل ویروسی، انگلی، باکتریایی و شیمیایی از مهمترین اهداف این رویداد است.
این رویداد اولین بار در سال ۲۰۱۹ میلادی در پی فراخوان تعهد به افزایش ایمنی غذا که در کنفرانس آدیس آبابا و مجمع ژنو مطرح شد و در قالب برنامه «آینده ایمنی غذا» سازمان جهانی بهداشت و با همکاری سازمان فائو، نام‌گذاری شد.
این کمپین عمل‌گرا با شعار «ایمنی غذا، مسئولیت همه» سعی در افزایش آگاهی و تشویق کشورها و تصمیم‌گیرندگان، بخش خصوصی، جوامع مدنی، زیرمجموعه‌های سازمان ملل متحد و به طور کلی جامعه بشری به منظور اقدام در راستای افزایش ایمنی غذا دارد.
شعار امسال، "غذای ایمن امروز برای فردایی سالم" در نظر گرفته شده است و سازمان جهانی بهداشت بر اهمیت امنیت مواد غذایی در دوره پاندمی کووید ۱۹ اشاره دارد.
تامین ایمنی غذا، یک وظیفه مشترک بین تمام دولت‌ها، تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است. هر شخص موثر در زنجیره تولید غذا در اطمینان از ایمنی غذا و عدم آسیب‌رسانی آن به سلامت انسان نقش دارد. سازمان جهانی بهداشت با استفاده از روز ایمنی غذا، تلاش‌های خود را در راستای حفظ ایمنی غذا جهت‌دهی کرده و سعی در کاهش بار بیماری‌های ناشی از غذا در سراسر جهان دارد.
امنیت غذا به معنای فقدان مواد مضر برای سلامت مصرف‌کننده یا وجود سطح قابل قبولی از این مواد در مواد غذایی است. مواد مضر ممکن است ترکیبات شیمیایی یا فیزیکی موجود در طبیعت یا مواد میکروبیولوژیک مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها باشند که معمولا با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند.
ارتباط ایمنی غذا با کووید ۱۹
در حال حاضر هیچ سندی در دست نیست که نشان دهد ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود. روش‌های اصلی انتقال این ویروس از طریق قطراتی است که در اثر سرفه و عطسه شخص آلوده در محیط پراکنده شده و وارد سیستم تنفسی شخص سالم می‌شود.
با این وجود برای اطمینان از ایمنی غذا در برابر ویروس کرونا، پس از خرید، قبل از جابه‌جایی مواد غذایی،‌ در جریان آماده‌سازی غذا و پیش از خوردن آن، شستن دستان با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه ضروری است.  
منابع:
سازمان جهانی بهداشت
سازمان خوابار و کشاورزی ملل متحد
 
۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۵۷
تعداد بازدید : ۶۹۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید