سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۲

اخبار

روز جهانی بدون دخانیات ۳۳ ساله شد

سازمان بهداشت جهانی ۳۱ ماه می مصادف با ۱۰ خردادماه را از سال ۱۹۸۷ به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده و امسال ۱۰ خرداد ماه سی و سومین سالروز جهانی بدون دخانیات است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان "تعهد برای ترک دخانیات (Commit to quit)" اعلام شده است و در این راستا مقرر است، فعالیت ها و اقداماتی برای افزایش آگاهی عمومی، اهمیت کاهش و ترک مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود انجام شود.
همچنین با توجه به اپیدمی کووید ۱۹ و اهمیت ترک مواد دخانی به ویژه قلیان در ارتقای سلامت مردم و اجرای برنامه شهرها و روستاهای بدون دخانیات با تاکید بر ممنوعیت پایدار عرضه قلیان، شعار ملی امسال «تعهد من، ترک قلیان» تعیین شده است.
امروزه سیگار و انواع دیگر مواد دخانی همچون قلیان بلایی فراگیر در سطح جامعه شده، به گونه ای که مصرف این دود خطرناک، مرزهای سنی، جنسیتی، جغرافیایی، فرهنگی و... را درنوردیده و به بلایی خانمان سوز در بیشتر جوامع تبدیل شده است. 
سلامت ارزنده ترین ثروت انسان است که بیشتر اوقات و در تکاپوی بی پایان روزمرگی ها به فراموشی سپرده می شود؛ به طوری که گاه انسان ها آگاهانه و گاه نادانسته این دارایی ارزشمند را نادیده گرفته و به آن آسیب می زنند. 
مصرف انواع دود و به عبارتی دخانیات نمونه ای از ضربه هایی است که انسان به خود زده و به سبب آن، سلامت خود و اطرافیان را به خطر می اندازد. 
استعمال دخانیات یکی از قابل پیشگیری‌ترین عوامل مرگ و میر در سراسر جهان است و براساس پژوهش های سازمان جهانی بهداشت در هر ‌هشت ثانیه یک تن در دنیا به علت استعمال دخانیات، جان خود را از دست می‌دهد.
سیگار و قلیان حاوی چهار هزار ماده شیمیایی و سمی و حداقل ۴۳ ماده شیمیایی در دود دخانیات وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به مشکلات و بیماری‌هایی مانند سرفه، مشکلات تنفسی، عفونت‌های تنفسی، آلرژی‌ها، ناراحتی‌های معده و شکم، عفونت گوش و حساست چشم یا بینی و انواع سرطان ها را افزایش دهد.
طبق آمارهای جهانی در حدود یک میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر در جهان مواد دخانی را استعمال می کنند که ۸۰ درصد از این افراد در کشورهای فقیر یا متوسط زندگی می‌کنند. دخانیات سالانه  ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر قربانی می‌گیرد که بیش از ۶۰۰ هزار نفر از آنان افراد غیرسیگاری هستند که به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران، جان خود را از دست می‌دهند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده در صورتی که اقدام جدی برای کاهش استعمال دخانیات صورت نگیرد تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) سالانه بیش از هشت میلیون نفر قربانی خواهد گرفت.
براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر در ایران بیش از ۱۰ میلیون نفر مصرف‌کننده دخانیات وجود دارد و برآوردها نشان می‌دهد دخانیات سالانه بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به کشور ضرر می‌زند. همچنین مصرف قلیان طی هشت سال گذشته در کشور افزایش ۴۰ درصدی را نشان می دهد.
عناوین هفته ملی بدون دخانیات
چهارم تا دهم خردادماه به منظور افزایش آگاهی عمومی به خصوص جوانان در خصوص تاثیرات مضر مصرف دخانیات از سرطان تا بیماری‌های تنفسی مزمن و اهمیت کاهش و ترک مصرف آن‌ها هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده است. 
عنوان سه شنبه چهارم خرداد، شعار "تعهد من؛ ترک قلیان برای پیشگیری از بیماری های واگیر و غیر واگیر از جمله کووید ۱۹"؛ چهارشنبه پنجم خرداد، شعار "ترک قلیان با حمایت جوانان متعهد"؛ پنجشنبه ۶ خرداد، عنوان "تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت خانواده های مسئولیت پذیر"؛ جمعه هفتم خرداد عنوان، "تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت قانون گذاران و دولتمردان"، شنبه هشتم خرداد شعار "تعهد من؛ ترک قلیان با سازمان های مردم نهاد"؛ یکشنبه ۹ خرداد با عنوان "تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت صنایع سلامت محور" و دوشنبه ۱۰ خرداد با عنوان "تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت نظام سلامت توانمند" نام گذاری شده است.

 1

۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۳۴
تعداد بازدید : ۴۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید