سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۵۸

اخبار

"پیوند همگانی برای درک درست و واقعی از ام اس"

بیماری MS به عنوان شایع ترین اختلال عصبی، عارضه ای است که در زنان بیشتر از مردان دیده می شود و به منظور افزایش آگاهی عمومی درباره آن و اقدامات پیشگیرانه، آخرین چهارشنبه ماه می مصادف با ۵ خرداد روز جهانی ام اس نامگذاری شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار امسال روز جهانی ام اس بر "پیوند همگانی برای درک درست و واقعی از ام اس" تاکید دارد.
روز جهانی «ام‌اس» فرصتی برای افزایش آگاهی در مورد این بیماری عصبی است. بیماری که این روزها یکی از شایع‌ترین اختلال‌های عصب شناختی در میان بزرگسال سراسر جهان است.
مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ نامتعارفی به سیستم عصبی مرکزی‌ (CNS) می دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. سیستم ایمنی بدن به طور معمول عوامل خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها را مورد هدف قرار می دهد؛ ولی در بیماری های خود ایمنی، به اشتباه بافت های عادی از بین می روند.
این بیماری در سال ۱۸۶۸ میلادی توسط «ژان مارتن شارکو» توصیف شده و آن را «multiple sclerosis» با نام اختصاری MS معرفی نموده است.
شایع ترین علایم بیماری عبارتند از:
خستگی شدید، تاری دید و دوبینی، ضعف عضلانی و از دست دادن کنترل عضلات، نبود تعادل، بی حسی، درد چشم، خواب رفتن مداوم دست و پا
در صورت پیشرفت بیماری، علایمی مانند اختلال در کنترل ادرار، گرفتگی عضلات (اسپاسم)، اختلال در بلع غذا، اختلال در صحبت کردن و مشکلات شناختی نیز مشاهده می شود.
علل بروز ام اس
هنوز علت دقیق بروز ام اس مشخص نیست ولی محققان بر این باورند که عوامل ژنتیکی و محیطی و شیوه زندگی نقش مهمی در بروز آن دارند. تحقیقات نشان می دهد که استرس، ضعف سیستم ایمنی و کمبود ویتامین D، احتمال بروز این بیماری را تشدید می کند.
اشکال مختلف ام اس
ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری هستند و در حال حاضر حدود ۲.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.
از ۱۱ سال قبل روز جهانی ام اس به ابتکار فدراسیون جهانی ام اس نام‌گذاری و ثبت شده و فرصتی طلایی برای همگان، از مبتلایان و خانواده‌های آنان و گروه پزشکی و درمانی تا سایر اقشار ایجاد کرده که دست در دست هم، یک صدا، دنیای بدون ام اس را فریاد زنند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکنند.
روز جهانی ام اس فرصتی است که افراد شناخت بهتری از این بیماری پیدا کرده و برای مبارزه با آن در سراسر دنیا همت گمارند. این روز فرصتی است که ام اس را بشناسیم قبل از آنکه ام اس خودش را به ما یا یکی از عزیزان ما آشنا کند.
۵ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۳۱
تعداد بازدید : ۴۲۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید