سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۱۰

اخبار

"مادر، کودک، ید" شعار روز جهانی تیروئید امسال

در سال ۲۰۰۷ میلادی اعضای فدراسیون جهانی تیروئید تصمیم به تعیین روزی تحت عنوان «روز جهانی تیروئید» گرفتند. به همین منظور روز بیست و پنجم ماه مه، مصادف با چهارم خرداد را تحت این عنوان نام گذاری کرده اند و از سال ۲۰۰۸ همه ساله مراسمی را در کشورهای عضو آن از جمله ایران با محتوای ارتقائ آگاهی دانشمندان و مردم از بیماریهای تیروئید، خطرات آن و نحوه پیشگیری و درمان آنها برگزار می کنند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ برای این منظور هر سال یکی از عناوین بیماری های غده تیروئید به عنوان شعار آن سال اعلام و در مجامع و انجمن های علمی اکثر کشورهای دنیا برای صاحبان حرف پزشکی و آحاد جامعه مورد بحث قرار می گیرد. 
شعار روز جهانی تیروئید سال ۲۰۲۱ میلادی، «مادر، کودک، ید (Mother Baby Iodine)» انتخاب شده است.

۱

افزایش سطح آگاهی مردم از بیماری های تیروئید، عوارض آنها و همچنین راه های پیشگیری و درمان بیماری‌های غده تیروئید از اهداف روز جهانی تیروئید است.
غده تیروئید یکی از بزرگترین غدد درون ریز بدن است. این غده پروانه ای شکل در ناحیه جلو گردن واقع شده است. هورمون های تیروئید بر اعمال حیاتی بدن تاثیر داشته و سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند. بنابراین سلامت غده تیروئید بی نهایت با اهمیت تلقی می شود.
کم کاری تیروئید (هایپوتیروئیدی)، پرکاری تیروئید (هایپرتیروئیدی)، بزرگی غده ی تیروئید (گواتر)، توده های تیروئید، سرطان تیروئید و التهاب تیروئید (تیروئیدیت) از شایعترین بیماری های تیروئید بشمار می آید.
شایعترین علائم کم کاری تیروئید
خستگی و فرسودگی، کندی حرکات و تنبل شدن، مشکل در تمرکز و فعالیتهای مغزی، افزایش وزن بدون علت مشخص، پوست خشک خشن و خارش دار، خشک شدن، خشن شدن و نازک شدن موها، احساس سرما مخصوصا در انتهای دست و پا، یبوست، گرفتگی عضلانی، ناباروری و یا سقط جنین را می توان از شایعترین علائم کم کاری تیروئید برشمرد.
علائم پرکاری غده تیروئید 
عصبی شدن، تحریک پذیری، افزایش تعریق، نازک شدن پوست، نازک و شکننده شدن موها، ضعف عضلانی مخصوصا در بالای بازو و رانها، لرزش دستها،اضطراب و اختلال حواس، بی خوابی، تپش قلب، افزایش حرکات روده و کاهش وزن علیرغم افزایش اشتها را از علائم پرکاری غده تیروئید می توان عنوان کرد.
بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در دنیا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های غــده تیروئید بوده و حدود ۲۰۰ میلیون نفر نیز مبتلا به این بیماری‌ها هستند.
فدراسیون جهانی تیروئید از چهارم تا دهم خرداد ماه هر سال را با هدف آشنایی مردم جهان با غده تیروئید، ارتقاء سطح آگاهی مردم نسبت به بیماری ها، عوارض، پیشگیری، درمان ناشی از بیماری تیروئید تحت عنوان هفته تیروئید نامگذاری کرده است.
۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۱۹
تعداد بازدید : ۷۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید