سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۳۴

اخبار

بیماری لوپوس در کمین زنان

بر اساس اعلام انجمن حمایت از بیماران لوپوس، بیماری لوپوس اکثراً زنان جوان را مبتلا می‌کند به طوریکه زنان ۹ برابر مردان به لوپوس مبتلا می‌شوند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط وزرات بهداشت از هر ۲۵۰۰ نفر ایرانی ۱ نفر به این بیماری مبتلا می‌شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ در تقویم رسمی جهان، دهم ماه می مصادف با بیستم اردیبهشت به روز جهانی لوپوس نامگذاری شده است. هدف از روز جهانی لوپوس، آشنایی با ماهیت واقعی این بیماری و آگاهی از تمامی اقداماتی است که می‌توان برای یک فرد مبتلا به لوپوس انجام داد، چرا که درمان این بیماری در وهله نخست نیازمند آموزش و تحقیق است و عموم مردم می‌توانند نقش بسزایی در این زمینه ایفا کنند.
بیماری لوپوس یا  Systemic lupus erythematosus SLE، یک بیماری خود ایمن است که در آن سیستم دفاعی بدن، به اشتباه علیه سلول‌های بدن واکنش نشان می‌دهد و باعث آسیب در ارگان‌های مختلف بدن از جمله مفاصل، پوست، کلیه، سیستم عصبی و غیره می‌شود. 
لوپوس به دو نوع DLE و SLE تقسیم بندی می شود. نقطه هدف DLE معمولا پوست است و روی ارگان های دیگر بدن تاثیر نمی گذارد. نوع SLE جدی تر است و علاوه بر پوست، اندام های حیاتی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در نوع شدید بیماری، بافت مفاصل و عضلات و غشای ریه، قلب، کلیه ها و مغز آسیب می بیند. تشنج، افسردگی، گیجی و سکته مغزی، از عوارض لوپوس هستند.
چه عواملی باعث لوپوس می شود؟ 
تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می دهد که یک سازوکار مرتبط با کروموزوم X، با بیماری های خودایمنی و لوپوس در ارتباط است. دلیل اینکه اغلب زنان در معرض لوپوس قرار می گیرند این است که کروموزوم X نسبت به کروموزوم Y، ژن های مرتبط با ایمنی بیشتری را حمل می کند و همانطور که می دانیم زنان دو کروموزوم X و مردان یک کروموزوم X  و یک کروموزوم Y دارند؛ بنابراین زنان بیشتر در معرض بیماری های خود ایمنی هستند.
علائم بیماری لوپوس
خستگی و ناتوانی از مهمترین و اولین نشانه های لوپوس است. در مراحل بعدی علایمی مانند سر درد، درد مفاصل، تب، کم خونی، ریزش مو، تورم در ناحیه دست و پا و اطراف چشم، لخته شدن غیر طبیعی خون، سفید شدن یا آبی شدن انگشتان در سرما، حساسیت پوست نسبت به نور خورشید و زخم های پروانه ای شکل روی بینی و گونه دیده می شود.
پیشگیری از بیماری لوپوس
بیماران باید از استرس پرهیز کنند و راههای مقابله با استرس را پیدا کنند.
از در معرض قرار گرفتن در نور خورشید جدا خودداری کنند و همیشه از ضد آفتاب استفاده کنند.
ورزش منظم مانند پیاده روی و شنا را داشته باشند.
از تغذیه سالم استفاده کنند که شامل غذای کم نمک، کم چرب، روغن زیتون، ماهی، میوه و سبزیجات است.
از مصرف فست فود و غذاهای کنسروی پرهیز کنند.
در صورت داشتن علایم مربوط به بیماری لوپوس، به پزشک روماتولوژیست مراجعه کنند.
 
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۷:۰۵
تعداد بازدید : ۵۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید