سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۰۶

اخبار

۲۰ درصد خون های اهدایی صرف بیماران تالاسمی می شود

براساس اعلام سازمان انتقال خون کشور ۲۰ درصد از خون های اهدایی در کشور به مصرف بیماران تالاسمی می رسد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ سازمان جهانی بهداشت روز ۸ ماه می مصادف با ۱۸ اردیبهشت ماه هر سال را به عنوان روز جهانی تالاسمی تعیین کرده است. هدف از برگزاری این روز، افزایش آگاهی عمومی و اقدامات لازم جهت پیشگیری است. 
شعار امسال سازمان جهانی "رسیدگی به نابرابری‌های بهداشتی در جامعه جهانی تالاسمی Addressing health inequalities in the global thalassemia community" در نظر گرفته شده است.

1

تالاسمی چیست؟
تالاسمی از یک واژه یونانی مرکب از ۲ کلمه «تالاسا  Thalassa» به معنی دریا و «امی» به معنی خون گرفته شده و در فارسی «کم خونی Emia » نیز گفته می شود.
تالاسمی بیماری ارثی است، بدن این بیماران نمی تواند به اندازه کافی هموگلوبین (رنگدانه موجود در سلول های قرمز خون) تولید کند بنابراین آنها همواره نیازمند خون هستند. 
تالاسمی واژه ای است که برای نخستین بار در سال ۱۹۲۵ میلادی یک پزشک متخصص کودکان روی بیماران مبتلا به کم خونی شدید با علائم بزرگی طحال و تغییر شکل استخوان صورت و جمجمه گذاشت. 
بیماری بدلیل نقص در ساخت زنجیره هموگلوبین حادث می شود و هموگلوبین معیوب قادر به اکسیزن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. این بیماری به صورت شدید (ماژور) و خفیف (مینور) ظاهر می‌شود. 
اگر والدین هر دو دارای ژن معیوب باشند بیماری به صورت شدید یعنی ماژور (Major) و اگر یکی از والدین فقط ژن معیوب داشته باشد به صورت خفیف یعنی مینور (Minor) ظاهر می‌شود. 
تالاسمی برای کسانی که نوع (مینور) را داشته باشند، مشکل ایجاد نمی‌کند و آنها هم مثل افراد سالم می‌توانند زندگی کنند و فقط در موقع ازدواج باید خیلی مراقب باشند و نباید با یک فرد تالاسمی مینور ازدواج کنند . 
شایع ترین علایم تالاسمی کدامند؟
ضعف، خستگی، کندی رشد، تورم غیر طبیعی، صورت رنگ پریده، ساختار غیر طبیعی استخوان؛ به ویژه در ناحیه صورت و جمجمه، مشکلات قلبی و تجمع آهن در خون، مهمترین علایم این بیماری محسوب می شوند. علایم تالاسمی در برخی نوزادان کاملا مشهود است؛ در حالی که در برخی دیگر این علایم به مرور زمان در دوسال اول زندگی دیده می شود.
پیشگیری 
مهمترین روش برای جلوگیری از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی، آزمایش خون و آزمون های ژنتیکی قبل از ازدواج است که با دقت بالایی احتمال تولد نوزاد مبتلا را پیش بینی می کند. 
درمان 
بیماران مبتلا به تالاسمی شدید (ماژور)، نیازمند درمان هایی مانند پیوند مغز استخوان و دریافت خون هستند؛ در حالی که در بیماران مبتلا به تالاسمی خفیف (مینور)، ممکن است به درمان خاصی نیاز نباشد. 
بنا بر اعلام سازمان انتقال خون جمعیت این بیماران در ایران به بیش از ۲۳ هزار نفر رسیده است، با وجود غربالگری پیش از تولد، هنوز هر سال حدود ۳۰۰ بیمار تالاسمی در کشور متولد می شود.
 
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۴:۴۵
تعداد بازدید : ۳۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید