سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۳:۴۸
 

اخبار

ماما فرشته مهربانی/۴۵درصد زایمان ها در بیمارستان نفت گچساران به روش طبیعی است

ماماها امانت داران صبور نبض حیات و کلید دار سلامت خانواده اند، فرشته ای که در نخستین لحظات زندگی شاهد رحمت الهی و ناجی طفل نو رسیده‌، آرامش دهنده قلب‌های پر اضطراب مادر با نگاهی محبت آمیز و دوست داشتنی‌ است.
مامایی رشته کهنی است که از آغاز تولد بشر مفهوم پیدا کرد اما امروز به یک حرفه و تلاش و حرکتی عالمانه همراه با دانش روز تبدیل شده و در اهمیت آن همین بس که در تقویم رسمی کشور، ۱۵ اردیبهشت مصادف با پنجم ماه می از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامای  (ICM)، «روز جهانی ماما» نامگذاری شده تا بار دیگر عشق، فداکاری و زحمات بی‌دریغ آنها را در زمینی شدن انسان‌ها به یاد آوریم.
این روز برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ با هدف افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات بین مادر و نوزاد و ماما، به عنوان روز جهانی ماما پیشنهاد گردید و سپس از سال ۱۹۹۲ به صورت رسمی‌ اعلام شد.
این نامگذاری با هدف بزرگداشت ماما و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی صورت گرفت چرا که این فرشتگان نجات دهنده بشریت، هر ساله جان میلیون ها نفر را نجات می دهند.
کار ماما از ماههای نخست بارداری مادر آغاز می شود و وظیفه انسانی و شرعی آموزش دوران بارداری، آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری، تنظیم خانواده و مراقبت‌های کودک و بعضی از موارد بیماری‌های زنان را برعهده دارد.
در اذهان عمومی ماما مترادف با کلمه زایمان و مراقبت دوران بارداری است در حالی که حیطه خدمات مامایی بسیار وسیع‌تر و از ابتدای تولد تا انتهای عمر است و ابعاد مختلف بهداشتی در زمینه بهداشت باروری، مشاوره، آموزش و آگاهی در دوران بلوغ، ازدواج، بارداری و یائسگی را شامل می ‌شود و این آموزش‌ها ضامن سلامت خانواده است. 
۴۵درصد زایمان ها در بیمارستان نفت گچساران به روش طبیعی است
مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت: ۴۵ درصد زایمان‌های انجام شده در این مرکز درمانی به روش طبیعی انجام می‌شود.
فروزان نارکی همزمان با پنجم می برابر با ۱۵ اردیبهشت روز جهانی ماما ضمن تبریک این روز به خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: با اقدامات انجام شده پیرامون ترویج زایمان طبیعی، شاخص سزارین در بیمارستان بعثت نفت گچساران کاهش قابل توجهی داشته و به ۵۵ درصد رسیده است.

1

وی ادامه داد: این در حالی است که در سال ۹۸ میزان سزارین در این مرکز درمانی ۶۱ درصد و در سال ۹۷ حدود ۷۷ درصد بود.
نارکی در ادامه با بیان اینکه ۶۲ مادر باردار سال گذشته در زایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت نوزادان خود را به دنیا آوردند، گفت: ۴۵ درصد از مادران باردار در قالب ۲۸ نفر نوزادان خود را به روش طبیعی به دنیا آورده اند .
نارکی ابراز کرد : ۳۴ نفر نیز در قالب ۵۵ درصد از مادران باردار طی سال گذشته به روش سزارین در بیمارستان بعثت صنعت نفت زایمان کردند .
نارکی تصریح کرد: انجام زایمان به روش سزارین در بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران در حال کاهش است .
وی ادامه داد: سال گذشته، ۶۲ مورد نوزاد در بیمارستان بعثت صنعت نفت متولد شد که تعداد نوزادان پسر در مقایسه با نوزادان دختر، ۶ مورد بیشتر بوده است .
نارکی افزود: تولد این نوزادان با رعایت تمامی شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بیمارستان نفت بود.
وی با بیان اینکه تمامی شیوه نامه های ارسالی از سوی وزارت بهداشت به طور کامل در بخش زایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران رعایت می شود افزود: از زمان شیوع کرونا توجه ویژه ای به اجرای دستورالعملهای بهداشتی و پیشگیرانه در موضوع شیوع کرونا بخش به منظور حفظ سلامت همزمان مادر و نوزاد وجود داشت.
مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران با بیان اینکه انجام زایمان طبیعی و سزارین بنا به فراخور زمان و بدون آنکه بتوان تغییر خاصی در موعد آن ایجاد کرد باید انجام شود اظهار داشت: مادران باردار از جمله گروه های پرخطر در مواجهه با بیماری کووید ۱۹ هستند و از این رو عملکرد مناسب کارکنان زایشگاه در اجرای شیوه های نامه های بهداشتی بسیار مهم و حساس است.
نارکی خاطر نشان کرد: در صورت مراجعه مادر باردار با علائم کرونا ضمن اختصاص بخش جداگانه، تمامی اقدامات لازم توسط کارکنان بخش با هماهنگی پزشکان متخصص زنان و عفونی برای حفظ سلامت مادر و نوزاد انجام می شود.
وی با بیان اینکه ۱۰ ماما در بخش زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران فعال هستند، گفت: ماماها نقش مهمی در مبتلا نشدن مادران باردار و نوزادان به کرونا دارند.
وی در ادامه با اعلام اینکه شعار امسال روز جهانی مامایی تعیین شده از سوی کنفدراسیون بین المللی مامایی (ICM) «سرمایه گذاری بر روی ماماها، بهبود کیفیت شاخص ها» است، گفت: ماماها در ترویج زایمان طبیعی نقش بسزایی دارند و تمام آموزش‌های دوران بارداری و زایمان در کشور توسط ماماها انجام می‌شود.
مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران تصریح کرد: از جمله خدمات قابل ارائه توسط ماماها می توان به غربالگری های دوران بارداری، غربالگری های سرطان های شایع زنان، مراقبت های پیش از بارداری، دوران بارداری و زایمان و پس از زایمان، مراقبت از مادران پرخطر، مراقبت نوزاد، شیردهی ساعت اول نوزاد و نقش فعال آنان در استقرار اقدامات ده گانه بیمارستان های دوست دار کودک و بیمارستان های دوستدار مادر اشاره کرد.
گفتنی است بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۷ هزار و ۵۶۷ ماما در بیمارستانهای کشور مشغول خدمت هستند، ۳۰ درصد آنها در بیمارستانهای کرونا فعالیت می‌کنند و از این تعداد ۳۱۰۰ نفر به کرونا مبتلا شدند و ۱۸ نفر بر اثر کووید۱۹ جان باختند.
روز جهانی مامایی فرصت مغتنمی برای گرامیداشت و یادآوری جایگاه مامایی در نظام سلامت و قدردانی از خدمات و زحمات این قشر صبور است. ضمن تبریک این روز به تمامی ماماها، امیدوارم که همواره شاهد درخشش این عزیزان در کنار کادر بهداشت و درمان کشور در کمال تندرستی و شادابی باشیم.
 
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۵:۴۱
تعداد بازدید : ۷۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید