سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۲۷

اخبار

توسعه خدمات آزمایشگاه نفت گچساران متناسب با نیاز جمعیت تحت پوشش

کارشناسان و متخصصان علوم آزمایشگاهی، پشتیبانان علوم پزشکی و دیده بانان تیزبین سلامت عمومی هستند و در بحران همه گیری جهانی کرونا و در مقابله سخت و صعب با این ویروس منحوس، نقش بی بدیل تلاشگران علوم آزمایشگاهی بیش از هر بار به چشم آمد و ارزش های این قشر بیش از پیش نمودار شد.
سی‌ام فروردین ماه هر سال مصادف با روز علوم آزمایشگاهی است و علت نامگذاری این روز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقدیر از مقام شامخ حکیم احمد گرگانی (جرجانی)، طبیب و پزشک حاذق و برجسته قرون پنج و شش هجری ملقب به «حکیم جرجانی» است. ایشان آزمایشگر، پژوهنده، پزشک نابغه و تیزهوشی است که پزشکی تنها یکی از دانش‌های او بود.
در آستانه زاد روز این دانشمند فرزانه و در روز علوم آزمایشگاهی، فرصت ذی قیمتی است تا به رسم ادب و ارادت به ساحت با سعادت تلاشگران و رهپویان علوم آزمایشگاهی، سر تعظیم فرود آورده و از زحمات و تلاش های موثر این عزیزان در سراسر این سرزمین، قدردانی و سپاسگزاری نماییم.
علوم آزمایشگاهی بالینی یکی از شاخه های علوم پزشکی است و بیشتر با آنالیز آزمایشگاهی خون ، مایعات و بافت های بدن انسان با هدف تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه سر و کار دارد.

به گفته ی انجمن علوم آزمایشگاهی کشور، هم اکنون حدود پنج هزار و ۸۰۰ آزمایشگاه در کشور فعال است.

نمونه گیری از یکهزار و ۴۶۰ بیمار مشکوک به کرونا
محمدرضا طاهری نژاد مسئول آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن تبریک این روز به کارکنان علوم آزمایشگاهی که همزمان با شیوع ویروس کرونا در کنار پزشکان و پرستاران شبانه‌روز در تلاشند تا زندگی را به بیماران هدیه دهند و با تلاش جانانه و ایثارگری فراوان مشغول ارایه خدمت به بیماران هستند، مهارت در نمونه برداری را یکی از نقاط قوت متخصصان علوم آزمایشگاهی عنوان کرد و افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون از یکهزار و ۴۶۰ بیمار مشکوک به ابتلا به کرونا در بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران تست پی سی آر گرفته شده و برای بررسی به اهواز ارسال شده است.

1

طاهری نژاد اظهار داشت: این نمونه آزمایش ها بعد از بسته بندی استاندارد برای بررسی و حصول نتیجه به آزمایشگاه مولکولی بیمارستان بزرگ نفت اهواز ارسال شده و جواب نمونه ها ۴۸ ساعته آماده می‌شود.
وی افزود: نتیجه بیش از ۳۹ درصد تست‌های تشخیص کرونا معادل ۵۷۴ مورد مثبت است.
مسئول آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران در ادامه عملکرد این واحد در سال گذشته را تشریح کرد و گفت: در سال گذشته ۱۸ هزار و ۱۸۷ نفر به آزمایشگاه مراجعه که نسبت به سال ۹۸ حدود ۲۷ درصد کاهش داشته است.
وی بیان کرد: ۱۲ هزار و ۴۶۹ نفر از مراجعه کنندگان کارکنان شاغل در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران و افراد تحت پوشش آنها و ۵ هزار و ۷۱۸ نفر بازنشستگان و افراد تحت تکلف آنها بوده است .
وی افزود: تعداد آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران در سال گذشته ۱۱۵ هزار و ۶۱۹ مورد بوده است.
طاهری نژاد ادامه داد: این آزمایش ها برای بیش از ۱۴ هزار و ۲۶۶ بیمار سرپایی و سه هزار و ۹۲۱ بیمار بستری شده در بخش ها انجام شده است. 
به گفته ی این مسئول در سال گذشته ماهیانه به طور متوسط ۹ هزار و ۶۳۴  مورد آزمایش به صورت بستری و سرپایی در این واحد صورت می گیرد.
تجهیز آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران به دستگاه رمپ ۱۰۰
طاهری نژاد بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و در جهت رضایتمندی بیماران و پزشکان و همچنین عدم ارجاع بیماران به آزمایشگاههای بیرون آزمایشگاه بیمارستان نفت گچساران به دستگاه رمپ ۱۰۰ تجهیز شد.
وی همچنین افزود: با تجهیز آزمایشگاه به این دستگاه جواب دهی به بیماران قلبی اورژانسی تسریع می یابد.
مسئول آزمایشگاه بیمارستان بعثت نفت گچساران تصریح کرد: با نصب این دستگاه اندازه گیری میوگلوبین، اندازه گیری تروپونین کمی، اندازه گیری NT-PRO.BNP، اندازه گیری کمی کراتین کیناز (CK-MB)، اندازه گیری پروکلسی تونین، اندازه گیری  D-dimer(تشخیص ترمبوز و آمبولی) امکان پذیر می شود.
وی از رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران و واحد مهندسی پزشکی جهت همکاری و موافقت در جهت خرید این دستگاه تشکر کرد.
طاهری نژاد عنوان کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در تلاش است سال جاری با خرید دستگاههای جدید دامنه خدمات به جمعیت تحت پوشش را توسعه دهد.
گفتنی است ۱۸ نفر در آزمایشگاه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران مشغول به فعالیت هستند که تاکنون ۳ نفر از آنها در حین خدمت رسانی به ویروس کرونا مبتلا شدند.
در حال حاضر افزون بر ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند.
۳۰ فروردین ۱۴۰۰ ۲۱:۱۹
تعداد بازدید : ۵۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید