سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۴۳

اخبار

سل شایع ترین علت مرگ در بیماری های عفونی

سل از گذشته ‌های دور به عنوان یک بیماری عفونی مزمن، موجب ترس و نگرانی جوامع انسانی بوده و این بیماری همچنان به عنوان شایع‌ ترین علت مرگ انسان ‌ها در میان دیگر بیماری‌ های عفونی شناخته می شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ عامل بیماری سل نخستین بار توسط 'رابرت کخ' پزشک آلمانی در روز ۲۴ مارس کشف شد. به همین دلیل ۲۴ مارس مصادف با چهارم فروردین به منظور افزایش آگاهی عمومی، روز جهانی سل نامگذاری شده است.

۱

سازمان جهانی بهداشت برای یکصد و سی و نهمین سالروز کشف بیماری سل، امسال «وقت طلاست؛ و هر روز فرصتی برای نجات زندگی‌های بیشتر، بیایید بیماری سل را جدی بگیریم» را در نظر گرفته است.
سل (TB) یک بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که اغلب به ریه ها حمله می کند.
هر چند این بیماری قابل درمان و پیشگیری است، اما سالانه سبب مرگ تعداد زیادی افراد در دنیا می‌شود که بخش عمده ای از بیماری و مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.
روز جهانی سل فرصتی بسیار مناسب برای افزایش آگاهی و دانش عمومی مردم است و همچنین با افزایش همکاری دستگاه های مربوطه و تداوم تلاش ‌های آنها می توان گامی ارزنده در جهت کنترل این بیماری برداشت.
با وجود پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه درمان سل در دهه‌های گذشته، این بیماری همچنان خطرناک‌ترین قاتل عفونی جهان است که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در روز تسلیم آن می‌شوند.
شایع ترین علامت سل ریوی، سرفه پایدار به مدت دو هفته یا بیشتر است که بطور معمول همراه با خلط است. سایر علایم تنفسی این بیماری شامل تنگی نفس، درد قفسه سینه یا پشت، خلط خونی و علایم عمومی مثل تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، بی حالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی است.
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت هفت کشور هند، اندونزی، چین، فیلیپین، پاکستان، نیجریه و آفریقای جنوبی ۶۴ درصد مبتلایان به سل را در خود جای داده اند.
آخرین آمار منتشر شده درباره سل توسط سازمان جهانی بهداشت:
*بیماری سل یکی از ۱۰ علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است.
*حدود ۹۵ درصد مرگ های ناشی از سل در کشورهای کم در آمد و درآمد متوسط اتفاق می افتد.
*سل مهمترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است.
*در سطح جهانی بیماری سل حدود ۲ درصد در سال کاهش یافته است.
*بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی، ۵۸ میلیون نفر به دلیل تشخیص و درمان سل از مرگ حتمی نجات یافتند.
۴ فروردین ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۶۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید