سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۲

اخبار

یک کارشناس؛ کم شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری و کنترل است/مراقبت از گوش ضامن سلامتی

کارشناس شنوایی شناسی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت: ۵۰ تا ۶۰ درصد موارد کم‌شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری و کنترل هستند.
رضا دانشی همزمان با سوم مارس روز جهانی شنوایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با بیان اینکه در بزرگسالان بیش از ۵۰ درصد و در کودکان بیش از ۶۰ درصد موارد کم‌شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری و کنترل هستند، عنوان کرد: بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت اکنون حدود ۴۶۴ میلیون نفر در سراسر دنیا به کم شنوایی مبتلا هستند و تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ این میزان به ۹۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه روز جهانیی شنوایی در سال ۲۰۲۱ به شعار «مراقبت شنوایی برای همه (غربالگری، توانبخشی و ارتباط موثر)" مزین شده است، افزود: این شعار بر ایمن سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روانگردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی که از جمله روش های کاهش اختلالات شنوایی محسوب می شوند، تاکید  دارد.
کارشناس شنوایی شناسی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در ادامه اظهار کرد: گوش ها از اعضای حساس بدن هستند که مراقبت از آن ها ضامن سلامتی فرد است.

کاهش ۸۰ درصدی مراجعات

وی در ادامه گریزی به آمار مراجعات به واحد شنوایی سنجی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران زد و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه شنوایی حدود یکهزار نفر سنجش شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است.

دانشی علت این کاهش را لغو معاینات دوره ای شاغلین شرکت بهره برداری نفت و گاز جهت پیشگیری از ابتلا و شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: تنها در مواقع اورژانسی خدمات ارئه می شود.
وی افزود: ۷۰ درصد مراجعین جهت سنجش را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهند.
 وی با بیان اینکه واحد شنوایی سنجی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به دستگاههای ادیومتری، تیم پانومتری، دستگاه شنواسنجی نوزادان OAE و اتوسکوپ (گوش بین) مجهز می باشد، بیان کرد: این دستگاهها سالیانه ۲ بار به روز رسانی می شوند.
گفتنی است واحد شنوایی سنجی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران از سال ۱۳۷۸ تاکنون آغاز به فعالیت نموده است و هم اکنون ۲ کارشناس شنوایی شناسی در این واحد به جمعیت تحت پوشش خدمات ارائه می دهند.
در حال حاضر افزون بر ۱۳ هزار نفر تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران قرار دارند .
روز جهانی شنوایی هر سال در سومین روز از سومین ماه میلادی برگزار می‌شود؛ این روز در سال ۲۰۰۷ میلادی در اولین کنفرانس بین‌المللی پیشگیری و توانبخشی اختلال شنوایی در شهر پکن، پایتخت چین با هدف بالا بردن آگاهی و ترویج مراقبت از گوش و شنوایی در سراسر جهان توسط سازمان بهداشت جهانی نامگذاری شد و از سال ۲۰۱۶ از «روز جهانی مراقبت از گوش» به «روز جهانی شنوایی» تغییر نام پیدا کرد.
 
۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۷:۱۵
تعداد بازدید : ۶۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید