سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۰۰

اخبار

آغاز هفته ملی سلامت مردان با شعار "همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان"

امسال برای سیزدهمین سال متوالی هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی (سما) با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود، ترویج فرهنگ پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری ها و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی برگزار می شود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ پیشنهاد برگزاری روز ملی سلامت مردان ایرانی برای اولین بار توسط انجمن اورولوژی کشور در سال ۱۳۸۶ ارائه شد و پس از آن با همکاری وزارت بهداشت به دلیل اولویت و اهمیت سلامت مردان، تبدیل به هفته و هر سال شعاری برای آن اعلام می شود.
سلامت مردان از آن جهت که مهمترین بخش تولید کننده و نیروی کار هر کشوری محسوب شده و یکی از ارکان مهم خانواده می باشند، اهمیت دارد.
مطابق هر سال، هفته سلامت مردان ایرانی امسال نیز در هفته نخست اسفند ماه برگزار می‌شود که امسال به شعار «همه گیری کرونا؛ توجه بیشتر به سلامت مردان» مزین شده است.

۱

روزشمار این هفته به ترتیب عبارت است از جمعه ۱ اسفند «کرونا و نقش مردان در حفاظت از سلامت خانواده»، شنبه ۲ اسفند «بهبود و حفظ سلامت روان مردان در دوره کرونا»، یکشنبه ۳ اسفند «شیوه زندگی سالم مردان در بحران کرونا با تاکید بر چاقی»، دوشنبه ۴ اسفند «سرطان‌های شایع مردان و مراقبت‌های پیشگیرانه در دوره کرونا» سه شنبه ۵ اسفند «کنترل عوامل خطر کرونا در محیط کار»، چهارشنبه ۶ اسفند «نقش باورهای فرهنگی مردان در حفظ و ارتقای سلامتی خود در دوره کرونا» و پنجشنبه ۷ اسفند (روز پدر) «گرامیداشت مقام پدران و توجه بیشتر به سلامت آنان در دوره کرونا».
شواهد ملی و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹ خطر مستقیم بیشتری سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند که این پدیده آسیب های جدی به سلامت و اقتصاد خانواده و جامعه وارد می نماید. در چنین شرایطی  کم نیستند مردانی که کار خود را از دست می دهند یا با مشکلاتی در زمینه شغلی مواجه می شوند.
گفتنی است مهمترین عواملی که در ابتلا و شدت بیشتر عوارض کووید ۱۹ در مردان نقش داشته و در مطالعات مختلف در نقاط مختلف دنیا مورد تاکید قرار گرفته اند، عبارتند از: دلایل بیولوژیکی مانند دلایل ژنتیکی، هورمونی و آنزیمها، دلایل مربوط به پروفایل اجتماعی و مسئولیت شغلی و اقتصادی  مردان که سبب مواجهه بیشتر آنان با عوامل خطر می شود و دلایل فرهنگی از جمله باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی تر بودن مردان نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت که سبب می شود مردان کمتری به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند و به انجام آزمایش تن دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده مانند شستشوی مکرر دستها و استفاده از ماسک  مبادرت ورزند.
۴ اسفند ۱۳۹۹ ۱۱:۱۶
تعداد بازدید : ۷۴۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید