سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۵۷

اخبار

کرونا چشم به راه غفلت

ویروس کرونا به یک سالگی خود در ایران رسید و این در حالیست که تعداد مرگ‌های روزانه کرونایی در کشور به کمتر از ۸۰ نفر رسیده، اما چشم به راه غفلت است تا در آستانه تولد یک سالگی خود، طوفان تازه‌ای به پا کند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ابتدای راه کسی نمی‌دانست این بیماری ناشناخته که نفس انسان‌ها را در شرق می‌گرفت، از کجا آمده و قرار است چه بلایی سر جوامع مختلف بیاورد. ویروسی که قدم به قدم خود را از شرق به غرب کشاند و از هر غفلتی که دید، نهایت استفاده را برد و تولید مثل کرد.
حدود به یک سال است که کووید ۱۹ همچنان می‌تازاند و قربانی می‌گیرد و بسیاری از خانواده‌ها را داغدار عزیزانشان کرده و تغییر رنگ برخی شهرها در این روزها هشداری دوباره است که کمترین غفلت می‌تواند روزهای دشوار نارنجی و قرمز را برای کشور رقم بزند.
ابتلای شخصیت‌ه‍ای مهم سیاسی، هنری و ورزشی به کووید ۱۹ و مرگ برخی از چهره‌های هنری و ورزشی به دلیل این بیماری در هفته های اخیر، هر روز به مردم اخطار می‌دهد که کرونا با هیچکس تعارفی ندارد و هرگز سایه تهدیدش کوتاه نشده و اگر فرصتی دست دهد باز هم هجوم وحشیانه خواهد داشت.
مردم در روزهای نخست شیوع ویروس ناخوانده کرونا با ترسی که نسبت به این ویروس داشتند بسیاری از رفتارهای اجتماعی نظیر دست دادن، دیده‌بوسی و در آغوش گرفتن را تغییر دادند تا سلامتی خود و نزدیکان را حفظ کنند، بسیاری از خانواده ها از برپایی جشن ازدواج، تولد، دید و بازدید نوروز و آیین‌های عزاداری و دورهمی اجتناب کردند و حالا با گذشت یک‌سال از شیوع این بیماری باز هم تاکید مسئولان بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از عادی نگاری است چرا که هر قدم سهل انگارانه انتشار سریع این بیماری را دامن می‌زند.
با اعلام شرایط آبی کرونا در برخی شهرها برخی شهروندان ماسک از صورت برداشتند و کرونا را با جان و دل در آغوش گرفتند، حراج‌های فصلی جان گرفت و دوباره دورهمی و جشن و مهمانی و تورهای سفر راه افتاد، غافل از اینکه مهر زرد رنگ بیماری بر پیشانی رفتارهای بی‌تفاوت می‌نشیند و ادامه این رفتارها به معنای شعله ور کردن دوباره بیماری و گل به خودی است.
یکی از آرزوهای این روزها شاید این باشد که قرنطینه هر چه زودتر تمام شود یا اینکه صبح بیدار شویم و خبری از ویروس کرونا نباشد، ویروسی که ناگهانی آمد و امیدواریم ناگهانی هم برود.
اما مگر می شود بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی، نزدن ماسک و همچنین اجرا نکردن دستور العمل ها از شر این ویروس رهایی یافت، نمی شود مهمانی رفت و در تجمعات شرکت کرد و کرونا هم نگرفت اینها با هم منافات دارند، ویروس کرونا با لحظه ای غفلت به سراغمان می آید پس مواظب باشیم به خصوص از افرادی که زمینه بیماری دارند مراقبت بیشتری کنیم.
کرونا داغ بر دل خیلی ها گذاشته است، یک لحظه غفلت باعث شده است تا خانواده های داغدار یک عمر حسرت نبود عزیزانشان را بخورند، بی شک برخی از آنها پشیمان هستند که چرا این ویروس را جدی نگرفتند.
طلسم شوم کرونا هنوز شکسته نشده است، ما هستیم که با رعایت پروتکل های بهداشتی، اجرای محدودیت های منع رفت و آمد و پرهیز از حضور در اجتماعات می توانیم این طلسم نحس را بشکنیم و نگذاریم بخاطر ساده انگاری، تا ابد داغدار عزیزانمان شویم.
بیماری کرونا برخلاف بسیاری دیگر از بیماری ها تنها یک فرد یا خانواده را درگیر خود نمی کند بلکه این ویروس منحوس از یک شهر در چین آغاز شد و امروز همه جهان را درگیر خود کرده است بنابراین از آنجایی که قدرت انتشار این ویروس بسیار بالا است، همه آحاد جامعه در برابر این ویروس مسؤول هستند و باید تمام پروتکل های بهداشتی رعایت شود.
گفتنی است بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۰۹ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست.
 
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۷:۱۱
تعداد بازدید : ۶۴۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید