سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۷:۵۳

اخبار

بارداری و ضرورت ارتقاء سطح آگاهی

چهاردهم تا بیست‌وهشتم بهمن ماه «هفتۀ ارتقاء آگاهی دربارۀ بارداری» نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری افزایش آگاهی زوج‌ها از باید و نبایدهای دوران بارداری، ارتقاء سطح سلامت مادر و جنین و پیشگیری از خطرات احتمالی دوران بارداری است.
مراقبت‌های بارداری محدود به دوران بارداری نیست، بلکه پیش از اقدام به بارداری نیاز است ارزیابی‌ها و غربالگری‌های لازم انجام شود تا خطر بروز مشکلات سلامت برای مادر و ناهنجاری‌ها و اختلالات در جنین به حداقل برسد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ مسئول بخش زنان و زایمان بیمارستان نفت گچساران بیان داشت: همان طور که می دانیم به دلیل عدم دریافت آگاهی ها، مهارت ها و نگرش های لازم در حیطه بارداری بسیاری از برنامه های سلامت به موفقیت کامل نرسیده است.

1

فروزان نارکی افزود: فرایند بارداری و زایمان یکی از ارکان حفظ و ارتقاء سلامت سطح جامعه است و عدم آگاهی، مهارت و نگرش های لازم در حیطه رفتاری باعث عدم موفقیت کامل این برنامه می شود بنابراین برای رفع این مشکل آموزش به افراد جامعه ضرورت پیدا می کند.
وی اظهار کرد: ارتقاء آگاهی و دانش زنان از تغییرات بدن و جنین در دوران بارداری باعث بالا رفتن سطح آگهی از سلامتی باروری جامعه می شود و در نتیجه تصمیم به بارداری و ادامه بارداری بهتر و موثر واقع می گردد.
این کارشناس مامایی گفت: تیم مامایی بیمارستان نفت گچساران اقدام به آگاه سازی جمعیت تحت پوشش از طریق برگزاری کلاس های آموزشی، ارائه پوستر، پمفلت، کتابچه و تشکیل کلاس های مجازی می نمایند.
نارکی بیان کرد: این کلاس های آموزشی کمک می کند تا خانواده ها دانش لازم نسبت به مراقبت های پیش از بارداری از جمله آشنایی با دستگاه تولیدمثل، مراقبت های دوران بارداری، تغییرات بدن در دوران بارداری، علائم هشدار در بارداری، مراقبت های بهداشتی دهان و دندان در بارداری، مراقبت های حین بارداری از جمله مراقبت ادغام یافته تغذیه دوران بارداری و شیردهی، آمادگی برای مادر شدن، حمایت های روحی و روانی همسر در دوران بارداری، آمادگی برای پدر شدن بدون حضور مادران، بهداشت روانی دوران بارداری، انواع زایمان طبیعی، سزارین، مراحل زایمان، کاهش درد، زایمان فیزیولوژیک و مراقبت های پس از زایمان شامل مراقبت از مادر و نوزاد در منزل و غربالگری، واکسیناسیون، زردی، شیرمادر، تغذیه کمکی را کسب نمایند.
تغذیه مادر در دوران بارداری
کارشناس مامایی بیمارستان نفت گچساران گفت: تغذیه صحیح از ارکان اصلى زندگى ســالم به شــمار می رود و در برخى از دورانهاى زندگى از اهمیت بیشــترى برخوردار اســت.
ناهید زراعت کیش با بیان اینکه یکی از حســاسترین و مهمترین دورانهای زندگی یک مادر، دوران بارداری و شیردهى است، بیان کرد: با توجه به وضعیت فیزیولوژیک، سن باردارى یا شیردهى، میزان فعالیت و خصوصیات ویژه فردى، برخورداری از یک تغذیه مناســب برای مادر باردار و شــیرده امرى کاملا ضرورى است.

1

وی ادامه داد: غذائی که در دوران بارداری مصرف می شود نیازهای تغذیه ای مادر و همچنین رشد جنـین را تامین می کند، بنابراین دانش مـــادر در زمینه تغذیه و رعایت تنوع و تعادل در این زمان سهم عمـده ای در تامین سلامت جنین دارد زیرا اگر مادر در طول بارداری از مواد مغذی مناسـب و مـورد نیـاز جنـین استفاده نکند جنین کلیه این نیازها را از ذخائر بدن مادر تامین می کند و با کاهش ذخائر مادر سلامت او به مخاطره خواهد افتاد.
زراعت کیش عنوان کرد: نقش تغذیه مناسب در پیشگیرى از عوارض و بیماریهای مختلف در دوران بارداری و ارتقاى سلامتى مادران باردار و شیرده بخوبى روشن است .
وی یادآور شد: وزن مناسب قبل از باردارى و افزایش مناسب وزن در طول باردارى با استفاده از تغذیه مناسب و کافى دو راهکار مؤثر براى پیشگیرى از تولد نوزاد کم وزن می باشد.
زراعت کیش با بیان اینکه رشد و سلامت جنین با وضعیت تغذیه زن باردار ارتباط مستقیم دارد، افزود: تغذیه پیش از بارداری تاثیر زیادی بر سلامت، رشد و نمو جنین از نظر ذهنی و جسمی دارد و مهمترین نکته قابل توجه در تغذیه دوران بارداری، میزان وزن گیری مناسب در این دوران است.
کارشناس مامایی بیمارستان نفت گچساران تاکید کرد: مادران از زمانی که متوجه بارداری می شوند باید به نوع تغذیه خود اهمیت دهند و با ایجاد تغییرات و تنظیم یک برنامه غذایی مناسب دوران بارداری را به درستی سپری کنند.
به گفته وی، ضروری است مادران باردار با مراجعه به متخصصان تغذیه و با گرفتن مشاوره تغذیه روش صحیح تغذیه را انتخاب کنند تا علاوه بر تامین مواد مورد نیاز برای رشد جنین، دچار اضافه وزن نیز نشوند. 
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۷۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید