سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۱۷

اخبار

من هستم و خواهم بود؛ شعار امسال روز جهانی سرطان

"من هستم و خواهم بود" شعاری است که سازمان جهانی بهداشت آن را برای روز جهانی سرطان در سال ۲۰۲۱ تعیین کرده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هدف اصلی روز جهانی سرطان افزایش آگاهی و کاهش بیماری و مرگ است. چهارم فوریه (۱۶ بهمن) روز جهانی سرطان معرفی شده است تا همه افراد بتوانند حمایت جمعی خود را در این زمینه نشان دهند. بیش از ۱۰۰ کشور به‌طور فعال در فعالیت‌های روز جهانی سرطان شرکت می‌کنند.

1

روز جهانی سرطان توسط اتحادیه کنترل بین‌المللی سرطان (Union for International Cancer Control) برای حمایت از اهداف اعلامیه جهانی سرطان هدایت می‌شود، که در سال ۲۰۰۸ پیشنهاد شد.
سرطان بیماری است که در آن سلول های غیرطبیعی به صورت کنترل نشده تکثیر یافته و می توانند بافت های مجاور را درگیر کنند. سلول های سرطانی همچنین می توانند از طریق جریان خون یا لنف به سایر نقاط بدن گسترش یابند. 
انواع سرطان شامل کارسینوم، سارکوم، لوسمی، لنفوم و سرطان دستگاه اعصاب مرکزی است. رشد کنترل نشده و گسترش سلولی در فرآیند سرطان، می تواند در هر بخشی از بدن رخ دهد و به بافت های اطراف حمله و حتی به نقاط دورتر گسترش پیدا کند. 
بسیاری از سرطان ها با اجتناب از مواجهه با عوامل خطر رایج مانند دود سیگار قابل پیشگیری هستند. علاوه بر این، بخش قابل توجهی از سرطان ها چنانچه زود تشخیص داده شوند با جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی قابل درمان هستند. 
**حقایق کلیدی درباره سرطان 
سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان و عامل مرگ ۸.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ بوده است. 
بیشترین میزان مرگ و میر سالانه ناشی از سرطان، به دلیل ابتلا به سرطان های ریه، معده، کبد و روده بزرگ رخ می دهد. سرطان های شایع بین زنان و مردان متفاوت است. 
حدود ۳۰ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان به واسطه چهار عامل خطر رفتاری و تغذیه ای شامل شاخص توده بدنی (BMI) بالا، مصرف کم سبزی ها و میوه ها، کمبود فعالیت بدنی و مصرف دخانیات بروز می یابد. 
مصرف دخانیات مهمترین عامل خطر ابتلا به سرطان و عامل ۲۲ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در جهان و ۷۱ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در جهان است. 
عفونت های ویروسی مانند ویروس هپاتیت B و C و همچنین ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) عامل ۲۰ درصد مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط هستند. 
حدود ۷۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سال ۲۰۰۸ در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ داده است. 
مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان رو به افزایش است به گونه ای که تخمین زده می شود تا سال ۲۰۴۰ این میزان دو برابر شود.
در سال ۲۰۱۸، میزان ابتلا جهانی سرطان به حدود ۱۸.۱ میلیون مورد و ۹.۶ میلیون مرگ‌ومیر افزایش یافت. 
شایع ترین سرطان ها در ایران
شایع ترین سرطان ها در مردان ایرانی پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه و در زنان هم پستان، روده بزرگ، تیروئید، پوست و معده است.
هر سال در روز چهارم فوریه مصادف با روز جهانی سرطان، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC) از تلاش های اتحادیه بین المللی کنترل سرطان (UICC) برای ترویج راه های کاهش ابتلا به سرطان حمایت می کنند. 
۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۸:۱۰
تعداد بازدید : ۱,۶۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید