سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۰

اخبار

بیماری تیروئید را جدی بگیرید/کم کاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است

تیروئید غده ای پروانه ای شکل در جلوی گردن و کوچک است اما با همه کوچکی خود نقش بسیار مهمی در سلامت و سوخت و ساز بدن دارد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ امروزه پرکاری یا کم کاری غده تیروئید به مشکل بیشتر افراد تبدیل شده است، کم کاری تیروئید یکی از شایع ترین بیماری هایی است که به واسطه آن میزان چربی، پروتئین ها و کربوهیدرات های بدن کاهش می یابد. بروز این بیماری علایم آزار دهنده ای را به همراه دارد و بر خلاف باور عموم، هیچ یک از رژیم های غذایی نمی تواند جایگزین داروهای کنترل تیروئید باشد.
هورمون های ترشح شده توسط تیروئید توسط جریان خون در سراسر بدن حرکت می کنند و وظایف مهمی چون متابولیسم بدن را کنترل می کنند. این هورمون بر عملکرد تمام اعضای بدن از جمله قلب، مغز، عضلات و پوست تاثیر می گذارد. متابولیسم نقش موثری در دمای بدن، ضربان قلب و نحوه سوزاندن کالری دارد. اگر میزان هورمون تیرویید کافی نباشد، بدن انرژی کمتری تولید می کند و به اصطلاح سوخت و ساز بدن تنبل می شود.

1

مهمترین نشانه های کم کاری تیرویید کدامند
یبوست، افسردگی، خشکی پوست و مو، حساسیت زیاد در مقابل سرما، بزرگ شدن غده تیرویید (گواتر)، ضربان قلب آهسته، افزایش یا کاهش بی دلیل وزن، پرخاشگری و عصبانیت در اکثر مواقع، استرس بیش از اندازه، اختلالات اشتها
این اختلال در کودکان می تواند کاملا بدون علامت باشد ولی مهمترین علایم آن در کودکان عبارت است از:
سردی مداوم دست و پا، یبوست، خواب آلودگی، گریه های گوش آزار، رشد کم، زردی پوست، عادت های غذایی بد، صورت پف آلود، نفخ معده و تورم زبان
چه کسانی در معرض خطر هستند
احتمال کم کاری تیروئید در زنان شایع‌تر از مردان است؛ به خصوص اگر در خانواده سابقه این بیماری وجود داشته باشد. 
ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی از جمله ام اس، دیابت نوع یک، آتریت روماتویید، بیماری سلیاک و کم خونی حاد، افراد را بیشتر در معرض این اختلال قرار می‌دهد. سندرم داون، اختلال دو قطبی، سن و نژاد نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار هستند.
غذاهای مناسب برای تیروئید
اگر دچار کم‌کاری تیروئید هستید، این مواد غذایی می‌تواند به شما کمک کند:
جلبک دریایی، آجیل شور، ماهی پخته، ماست تازه، تخم‌مرغ تازه، گوشت، سبزیجات، میوه‌ها و دانه‌های فاقد گلوتن
مواد غذایی که نباید بخورید
غذاهای فرآوری‌شده، انواع فست فود 
این بیماری در صورت عدم درمان می تواند منجر به بیماری های حاد قلبی، درد مفاصل، ناباروری و چاقی شود. همچنین این اختلال در دوران بارداری از توسعه مغز جنین جلوگیری می کند. سطوح پایین هورمون تیرویید بسیار خطرناک است و می تواند منجر به مرگ شود.
معمولا اختلالات مربوط به غده تیرویید با یک آزمایش ساده خون قابل تشخیص است و با داروهای هورمونی درمان می شود.
با هدف افزایش آگاهی مردم از بیماری های تیروئید، عوارض و راه های پیشگیری و درمان آن، چهارم تا دهم دی ماه به عنوان هفته اطلاع رسانی کم کاری تیروئید (Hypothyroidism)نامگذاری شده است.
 
۷ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۳۴
تعداد بازدید : ۷۱۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید