سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۲۶

اخبار

یک کارشناس تغذیه؛ تغذیه سالم راهی مهم برای مبارزه با بیماری ها

یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه سالم، یکی از مهم‌ترین راه‌هایی است که به سلامت هر فرد ختم می‌شود و این واقعیت ثابت شده از اصلی‌ترین قدم‌هایی است که ما باید برای سبک زندگی سالم برداریم.
سید غلامحسین طیبی نژاد به مناسبت هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار داشت: سلامت تغذیه راهکاری برای رفع نیازهای غذایی بدن در مراحل مختلف زندگی است و رعایت رمز و رازهای آن کمک می کند که در بهترین وضعیت سلامتی و تندرستی قرار داشته باشیم.
وی بیان کرد: متخصصان تغذیه سالم در تمامی سنین را شرط اساسی تندرستی جسم و روان می دانند، در حالی که یکی از مهمترین مشکلات جوامع بشری امروزی بی توجهی به سلامت تغذیه و مصرف نادرست مواد غذایی است که بروز بیماری ها را در پی داشته است. 
طیبی نژاد ادامه داد: تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد، سلامت انسان را تامین و قوای دفاعی بدن را به طور قابل ملاحظه افزایش می‌دهد.
وی افزود: در واقع تاثیر چگونگی تغذیه در سلامت و تندرستی انسان به گونه‌ای موثر است که هیچکس نمی‌تواند آن را انکار کند.
مسئول تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران تصریح کرد: به عقیده بسیاری از دانشمندان یک برنامه غذایی خوب و متعادل می تواند علاوه بر افزودن نشاط و طول عمر با تاثیر بر روی اعصاب و روان سبب رشد فکری و نمو نیروهای روانی نیز می شود، در حالی که محروم ماندن از مواد غذایی اساس تندرستی را سست می‌کند و حتی روی نسلهای آینده انسان نیز تاثیر گذار است.
طیبی نژاد با اشاره به اینکه محرومیت از مواد غذایی همیشه به معنای نخوردن یا کم خوردن نیست، گفت: ممکن است غذا از لحاظ حجم کافی باشد و حتی معده انسان را پر کند، اما کارآیی لازم را برای بدن در پی نداشته باشد یا اینکه رژیم غذایی نامتعادل باشد.
وی همچنین افزود: متخصصان تغذیه توصیه می کنند که داشتن رژیم غذایی متعادل و متنوع از تمامی گروه های غذایی ضروری است و خانواده ها در برنامه غذایی باید از تمامی هرم غذایی بهره مند شوند و مقدار مصرف مواد غذایی نیز باید بر اساس سن افراد و فرزندان در نظر گرفته شود. 
وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که سبد غذایی خانواده هر روز با چه موادی پر می شود، گفت: در این جا است که نقش خانواده در انتخاب این سبد پررنگ تر می شود. 
طیبی نژاد یادآور شد: البته نقش خانواده ها در انتخاب موادغذایی به عواملی چون بودجه خانواده، سلیقه و ذائقه فردی که از انواع موادغذایی موجود در بازار انتخاب می‌کند، بستگی دارد اما یکی از مهمترین و زیر بنایی ترین آنها فرهنگ و دانش تغذیه ای خانواده ها است. 
مسئول تغذیه و رژیم درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران با اعلام اینکه خانواده ها برای دستیابی به‌سلامت کامل به تمام گروه‌های غذایی نیاز دارد، گفت: غذاها به ۵ گروه اصلی شامل نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و فرآورده‌های کم‌چرب آن، گوشت و جانشین‌های آن تقسیم می‌شوند. 
طیبی نژاد در ادامه افزود: شناساندن مفهوم دقیق تنوع و تعادل در تغذیه، استفاده از همه گروههای غذایی، توجه به کاهش مصرف نمک، چربیهای اشباع شده و اسیدهای چرب ترانس، محدود کردن مصرف قندها و مصرف بیشتر سبزیها، میوه ها و حبوبات، استفاده از غلات کامل و نان کامل (سبوس دار) افزایش تعداد مواد غذایی مصرفی روزانه و تحرک و فعالیتهای بدنی مناسب از جمله آموزشهایی است که هر چه برای جا انداختن آنها سرمایه گذاری شود، موجب توانمندی افراد، سلامت دوران های سالمندی، کاهش بار بیماریها و یا به عقب افتادن بیماری و در نهایت، به نفع اقتصاد کشور خواهد شد. 
وی با بیان اینکه دانسته های افراد در زمینه های گوناگون از جمله تغذیه ریشه در فرهنگ خانوادگی دارد،افزود: برای تغییر شیوه زندگی نیاز به تغییر نگرش داریم و اولین قدم، دادن آگاهی است.
وی ادامه داد: هر چه آگاهی ها ریشه های علمی داشته باشد موثرتر است. 
طیبی نژاد گفت: در این میان اصلاح الگوی مصرف، اصول و روش های تغذیه سالم، شناختن مواد مغذی و ویتامین ها و مواد غذایی حاوی آنها و گنجاندن این مواد در سبد غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. 
وی یادآوری کرد: در شرایط فعلی که جامعه درگیر بیماری کووید ۱۹ می باشد توجه به نکات اساسی و کاربردی ذکر شده، همچنین رعایت نکات مهمی مانند کاهش مصرف غذاهای چرب و فرآوری شده و  کاهش مصرف غذاهای قندی ایمنی بدن را در مقابل این ویروس بالا برده و درصد ابتلا به آن به شدت کاهش می دهد.
یازدهم تا شانزدهم آذر ماه به عنوان هفته اطلاع رسانی تغذیه صحیح نامگذاری شده است.
۱۶ آذر ۱۳۹۹ ۱۷:۱۸
تعداد بازدید : ۶۹۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید