سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۳۱

اخبار

سازمان بهداشت جهانی‌؛ ۱۵درصد جمعیت هر جامعه ای معلول است

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، بیش از ۱۵ درصد افراد هر جامعه ای، معلول هستند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ۲۸ سال از نام گذاری روز جهانی معلولان از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد می گذرد.
سازمان ملل متحد، امسال شعار روز جهانی افراد دارای معلولیت ۱۳ آذرماه را "ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت(فراگیر، دست‌پذیر و پایدار)" تعیین کرده است.

1

روز جهانی معلولان فرصتی مغتنم به منظور توجه به این قشر از جامعه است تا بتوان در سایه تلاش تمام افراد در مسیر برطرف کردن نیازهای آنان گام برداشت و با همکاری مسوولان و نهادهای مختلف به فرهنگ سازی اذهان عمومی در ارتباط با آنها پرداخت.
کم توان یا معلول، فردی است که در اثر وجود نقص جسمی یا ذهنی در انجام دادن تمام یا قسمتی از فعالیت های عادی زندگی فردی یا اجتماعی ناتوان باشد. این نقص ها یا مشکلات ممکن است پیش از تولد و به صورت مادرزادی رخ بدهد یا به صورت اکتسابی در طول زندگی فرد به وقوع بپیوندد.
معلولیت ها به ۲ گروه جسمی یا فیزیکی و ذهنی یا روانی تقسیم می شود. از معلولیت های جسمی می توان به ناشنوایی، نابینایی و معلولیت جسمی- حرکتی همچون انواع نقص عضوها، ضایعات نخاعی و ناهنجاری های مربوط به اسکلت و ‌عضلات بدن اشاره کرد.
عقب ماندگی ذهنی ‌و برخی بیماری های روانی نیز در گروه معلولیت ذهنی قرار می گیرند. عقب ماندگان ذهنی افرادی هستند که از نظر فعالیت های ذهنی نارسایی هایی نسبت به همسالان خود دارند و از نظر توانایی یادگیری، سازگاری با محیط، بهره برداری از تجربیات، درک مفاهیم، قضاوت ‌و استدلال صحیح، با درجه های مختلف، محروم هستند. این دسته از افراد برای افزایش تواناهایی های ذهنی باید مورد توجه خانواده و مرکز های مختلف آموزشی قرار بگیرند.
پرهیز از ازدواج های فامیلی، مراقبت های دوران بارداری، تغذیه صحیح مادر، اجتناب از باردار شدن در سنین ‌بالای ۳۵ سال و زیر ۱۸ سال، مصرف نکردن دارو در هنگام بارداری، اجتناب از برخورد با اشعه ‌و انجام دادن زایمان در شرایط بهداشتی و زیر نظر فرد دوره دیده از جمله اقدام ها برای جلوگیری از معلولیت است.
برابر آمارهای جهانی ۱۵ درصد افراد هر جامعه ای به نوعی از یک یا چند معلولیت رنج می برند، همچنین بنا بر آمار ارائه شده به وسیله این سازمان جهانی ۱۰ تا ۱۲ درصد از مردم ایران معلولیت‌های مختلف دارند. سازمان ها و نهادی مختلفی در کشور در مسیر پشتیبانی از این دسته از افراد جامعه فعالیت می کنند که حمایت های مردمی در قالب سازمان های مردم نهاد (سمن) را می توان نمونه خوبی از این حمایت ها دانست.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۹۹۲میلادی، سوم دسامبر برابر سیزدهم آذر را به عنون روز جهانی معلولان نامگذاری کرد تا اینگونه در مسیر ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف گام بردارد و روح امید را درون این جامعه گسترده پایدار سازد.
هدف از تعیین این روز ارتقاء آگاهی عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف، جلوگیری از معلولیت ها و آشنایی بیشتر مردم با عوارض آن است.
۹لغایت ۱۵ آذرماه به عنوان هفته معلولان نامگذاری شده است.
۱۳ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۱,۰۲۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید