سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۱

اخبار

۱۱آذر روز جهانی مقابله با "ایدز"/۳۸میلیون نفر با بیماری ایدز در جهان زندگی می کنند

اول دسامبر (۱۱ آذر ماه) به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده و در سال ۲۰۲۰، توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجه به اپیدمی هایی از قبیل کووید۱۹ و اچ آی وی است.
با توجه به این موارد، موضوع  روز جهانی ایدز سال۲۰۲۰ «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک»(responsibility Shared, solidarity Global) نام گرفته است.

1

بر اساس اعلام اداره کنترل ایدز و بیماریهای آمیزشی مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، اچ آی وی و اهمیت پیشگیری از آن، اهمیت جلب حمایت سیاستگذاران، مسئولان و سازمانها از برنامه های اطلاع رسانی و کنترل اچ آی وی و افزایش همکاریهای بین بخشی، معرفی اقدامات، دستاوردها و چالشهای موجود در زمینه برنامه های ایدز، جلب مشارکت انجمن های غیر دولتی و عموم مردم در برنامه های پیشگیری و کنترل اچ آی وی و برجسته سازی شعار روز جهانی ایدز و نهادینه کردن آن،  از جمله اهداف شعار امسال اعلام شده اند. 
ایدز چیست؟ 
اچ آی وی (HIV) از حروف اول کلمات (Human Immunodeficiency Virus) گرفته شده است. معنای فارسی این کلمات «ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی» است.
ایدز که از سال ۱۹۸۴ میلادی در دنیا شناسایی شده و تاکنون مبتلایان و قربانیان زیادی گرفته‌است، بیماری خطرناکی است که بیشتر افراد مبتلا به آن بر اثر ناآگاهی و ناخواسته آلوده شده‌اند و در واقع خون‌بهای بی‌اطلاعی و نبود آموزش‌های لازم در این زمینه را پرداخت می کنند. 
این بیماری بر اثر تخریب یاخته‌های دستگاه ایمنی بدن ناشی از حمله ویروس "اچ آی وی" به افراد سرایت می‌کند و با نابودی گلبول‌های سفید، باعث تضعیف بدن شده و عفونت در جسم انسان پخش می‌شود، طوریکه بدن قادر به مبارزه با آن نیست به همین دلیل افراد مبتلا به ایدز، شبکه ایمنی بسیار آسیب‌دیده‌ای دارند که باعث عفونت‌های شدید و اگر بیماران به فرایند درمان و کنترل آن توجه نکنند در نهایت منجر به مرگ آنها می‌شود. 
عامل ایجاد بیماری ایدز که ویروس اچ آی وی (ویروس نقص ایمنی بدن انسان ) است به گلبول‌های سفید خون علاقه داشته و تنها درون آنها قادر به ادامه حیات است و از آنجا که گلبول‌های سفید در خارج از بدن مدت کوتاهی زنده می‌مانند پس این ویروس هم در خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود و حرارت، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده براحتی می‌توانند باعث از بین رفتن ویروس شوند.
این ویروس نسبت به سایر عفونت‌ها براحتی انتقال نمی‌یابد و در روابط معمول بین انسان‌ها منتقل نمی‌شود و فاصله زمانی از ورود ویروس به بدن تا زمانی که گلبول‌های سفید کارآیی خود را از دست دهند بین ۵ تا ۳۰ سال گزارش‌شده است، این مدت به دو عامل مهم قدرت سیستم ایمنی و تعداد ویروس‌های واردشده به بدن فرد بستگی دارد.
 در ۵ تا ۲۰ سال اول، بیماری بدون هیچ علامتی است و بعد از آنها خود بیماری علامتی ندارد بلکه علامت مربوط به بیماری‌های دیگری است که به دلیل نقص سیستم ایمنی ایجاد شده‌اند. هم اکنون ۳۸ میلیون انسان با بیماری ایدز در جهان زندگی می کنند.
از سال ۱۹۸۸ بود که سازمان ملل متحد به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض، اول دسامبر برابر با یازدهم آذر هر سال را روز جهانی ایدز نامید روبان قرمز را نیز به عنوان نشانه‌ای برای آن برگزید.
این روز فرصتی برای اتحاد مردم سراسر دنیا در مبارزه با ایدز، حمایت از مبتلایان و گرامی داشت قربانیان است.
۱۱ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۳۶
تعداد بازدید : ۸۵۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید