سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۳۶

اخبار

هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال؛ ۳۰ درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیک هستند

۱۸ تا ۲۴ نوامبر ۲۰۲۰ هفته آگاه سازی داروهای آنتی میکروبیال است، هدف از نامگذاری این هفته با هدایت سازمان جهانی بهداشت افزایش آگاهی عمومی و جهانی در برابر مقاومت میکروب ها به داروهای آنتی میکروبیال است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ امسال «اتحاد برای حفظ داروهای آنتی میکروبیال» و «مصرف آنتی بیوتیک ها، با احتیاط» به عنوان شعارهای هفته جهانی آنتی بیوتیک ها در نظر گرفته شده که بیانگر اهمیت تهدید مقاومت آنتی بیوتیکی به عنوان تهدید جهانی حیات و بقاء تمامی موجودات زنده است.

1

همچنین افزایش آگاهی عمومی از خطرات مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها و یادآوری تجویز منطقی این دسته از داروها به پزشکان مهم ترین دلایل نامگذاری این هفته جهانی است.
 هفته جهانی آنتی بیوتیک ها فرصتی برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی عموم مردم در سراسر جهان از خطرات مصرف خودسرانه و بی رویه آنتی بیوتیک ها و توجه به نظارت و تجویز منطقی این دسته از داروها توسط پزشکان به ویژه در شرایط همه گیری کرونا است،
اگر چه این دسته از داروها، می‌توانند نجات بخش جان بسیاری از مردم جهان از بیماری‌های عفونی و ویروسی باشد اما استفاده بی رویه از آنها سبب بروز عوارض متعددی می‌شود که سالهاست جامعه پزشکی جهان را نگران کرده است. آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی در دهه‌های ۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی جان میلیون‌ها انسان را نجات داده‌اند اما امروزه به دلیل مصرف بیش از حد آن، بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها در برابر باکتری‌هایی که زمانی کشته‌اند، دیگر مؤثر نیستند.
براساس شاخص اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، به صورت میانگین ۳۰ درصد نسخ حاوی آنتی بیوتیک هستند، بنابر گزارشات بدست آمده از کمیته های نظارت بر تجویز و مصرف منطقی دارو در ایران، در بازه زمانی سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ ، میزان نسخ حاوی آنتی بیوتیک کاهش داشته است به نحوی که از میانگین کشوری ۴۵ درصد در سال ۱۳۹۰ ، به میانگین زیر ۴۰درصد در سال ۱۳۹۸ کاهش یافته است. این کاهش نشان دهنده ثمر بخش بودن آموزشها و نظارت های به عمل آمده از جانب وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و دانشگاه های علوم پزشکی کشور است و ضرورت تداوم آموزش ها برای رسیدن به شاخص جهانی ۳۰ درصد را دوچندان می کند. 
سازمان بهداشت جهانی (WHO) هشدار داده است که مقاومت آنتی بیوتیک‌ها یکی از بزرگ ترین تهدیدات بهداشت عمومی جهانی بوده و ایران دومین کشور پرمصرف آنتی‌بیوتیک در جهان است.
 پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور، به ترتیب قرص مترونیدازول، قرص سفیکسیم و کپسول آموکسی سیلین تجویز بالاتری داشته‌اند، لازم است همیشه قبل از دریافت آنتی بیوتیک با پزشک و داروساز مشورت شود.
 
۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۹:۱۱
تعداد بازدید : ۷۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید