سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۳۵

اخبار

یکه تازی کرونا در سایه کم توجهی مردم

کرونا این ویروس سرکش هزار چهره و مخوف که از حدود نه ماه‌ گذشته در میان مردم جهان جا خوش کرده، همچنان جان‌ها را نشانه گرفته است و برایش پیر و جوان، غنی و فقیر، زن و مرد همه یکسانند و تنها کمترین غفلت از وجود آن کافی است تا خود را به سلول‌های بدن رسانده و به زندگی افراد غریبانه پایان دهد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ مقابله با کرونا، این روزها به مهمترین دغدغه و اولویت اول مردم دنیا تبدیل شده و ایرانی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما، عده ای همچنان بی تفاوت از روزهای همه گیری و اوج این بیماری بدون توجه به هشدارهای بهداشتی مسیر راحتی را برای جولان این ویروس شوم فراهم و به دنبال آن هزینه های بالایی را به حوزه بهداشت و درمان تحمیل می کنند که متاسفانه این سهل انگاری ها گاه به قیمت جانشان تمام می‌شود.
حدود نه ماه از اعلام اولین موارد ابتلا به کرونا در کشور گذشته و حالا همه می‌دانند که کووید-۱۹ همان بیماری است که اگر نخواهیم در مقابل آن جدی باشیم، سلامت همگان تهدید شده و گاه جان عزیزانمان بهای این بی‌توجهی ها و عادی انگاری‌های جریان زندگی است.
پیامدهای شیوع ویروس همه‌گیر کرونا اخیرا بخاطر بروز کم‌توجهی از سوی برخی نسبت به رعایت اقدامات پیشگیرانه بیش از گذشته حس می‌شود. 
 موج سوم شیوع کرونا همزمان با آغاز فصل پاییز و افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان بیماری کووید ۱۹ دغدغه عمومی را نسبت به این بحران افزایش داده که  اهمیت رعایت رفتارهای پیشگیرانه از جمله رعایت فاصله فیزیکی در اجتماع، استفاده از ماسک بهداشتی صورت و پرهیز از حضور در اجتماعات غیرضروری و معابر عمومی را بیش از پیش ضروری می‌سازد.
توجه ناکافی نسبت به رعایت اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در حالی است که روزانه شاهد افزایش تعداد مبتلایان، موارد بستری و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور هستیم.
دورهمیهای خانوادگی یکی از مکانهای انتقال ویروس همه‌گیر کرونا است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابتلای خانوادگی به این بیماری در حال افزایش است و این زنگ خطری برای گسترش هرچه بیشتر این بیماری و تنها راهکار آن پرهیز از دورهمی و اجتماع خانوادگی است. 
این روزها گردهماییهای خانوادگی، عضوی ناخوانده به نام ویروس کرونا دارند، میهمانی که کوچک، بزرگ، مرد و زن نمی‌شناسد بنابراین دورهمی که زمانی موجب شادی ما می‌شد اینک به رخدادی خطرناک مبدل شده که باید از تبعاتش ترسید. 
در این میان رفتار اجتماعی مردم در کنترل اپیدمی ویروس کرونا نقش بسیار دارد و تنها راه برون رفت از این معضل رعایت مسائل پیشگیرانه و بهداشت فردی است و  بی‌توجهی نسبت به این مسائل اثرات مخربی به دنبال دارد و موجب افزایش  تبعات و طولانی شدن روند شیوع این ویروس می‌شود.
مهمترین عامل مخاطره آمیز در شیوع این ویروس، کم توجهی مردم به رعایت پروتکلهای بهداشتی از جمله رعایت نکردن فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک است.
یکی از عوامل نگران کننده موجود در جامعه کاهش حساسیت ها نسبت به بیماری کووید ۱۹ و عادی شدن خطرات این بیماری در بین مردم است در صورتی که براساس نظر کارشناسان و مسوولان ذیربط با  آغاز فصل سرما و همزمانی بیماری آنفلوآنزا  با کرونا احتمال همه گیری این دو بیماری با وسعت و شدت بیشتر همراه است و باید حساسیت عمومی جامعه و آحاد مردم نسبت به مخاطرت شیوع و همه گیری این بیماری افزایش یابد.
 
۴ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۰۷
تعداد بازدید : ۵۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید