سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۵۲

اخبار

هفته ملی حمایت از بیماران کلیوی؛ "کرونا فرصتی برای همدلی با بیماران کلیوی"

به منظور افزایش سطح آگاهی عمومی و آموزش‌های بهداشتی لازم برای پیشگیری از بیماری‌های کلیه و حفظ سلامت کلیه ها ، ۲۳ الی ۳۰ آبان‌ماه در کشور به نام «هفته ملی حمایت از بیماران کلیوی» نامگذاری نام گرفته است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار امسال هفته حمایت از بیماران کلیوی ایران "کرونا فرصتی برای همدلی با بیماران کلیوی" تعیین شده است.
به طور معمول در هر فرد سالم دو کلیه وجود دارد که در طرفین ستون مهره‌ها و زیر دنده‌های تحتانی واقع شده اند. کلیه‌ها به رنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای و از نظر شکل شبیه لوبیا هستند. هر کلیه به اندازه مشت بسته فرد است. اکثر اعضاء بدن برای عملکرد مطلوب وابسته به کلیه‌ها هستند. در نتیجه کلیه‌ها یکی از مهم‌ترین اعضای بدن انسان هستند.

1

کلیه از اندام‌های درونی بدن است که وظیفه تصفیه خون از دفع مواد زائد را برعهده دارد و یکی از تکالیف اساسی این عضو کلیدی بیرون راندن مواد زاید تولید شده بر اثر متابولیسم و کنترل حجم و ترکیبات مایعات بدن است و بر اثر عملکرد این عضو تصفیه پلاسمای خون صورت می گیرد. 
کلیه روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می کند و از آن حدود ۲ لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال می کند و از طریق مجاری ادارای دفع می کند.
تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان های بدن، به ویژه قلب مختل می شود.
بیماری های کلیوی با علائم و زنگ خطرهایی خود را نشان می دهند که تغییرات در رنگ و حجم ادرار، احساس مزه های خاص در دهان و دردهای موضعی در بخشی از بدن از اصلی ترین نشانه های بیماری کلیه هستند.
برخی از بیماری های این عضو ژنتیکی است و طیف دیگری بر اثر بیماری های زمینه ای از جمله دیابت، فشار خون و چاقی ایجاد می شود.
کم تحرکی و زندگی ماشینی و سبک زندگی نادرست از مسایلی است که به طور مستقیم با بروز بیماری کلیوی در ارتباط است و نیاز است که در این زمینه راهبردهای خودمراقبتی و نهادینه کردن آن ها در زندگی مردم جدی گرفته شود.
بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر حدود ۸۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری‌های مختلف کلیوی مبتلا هستند و سالانه میلیون‌ها نفر به دلیل حملات قلبی و مغزی ناشی از بیماری‌های مزمن کلیوی جان خود را از دست می‌دهند و در ایران نیز از هر یک میلیون نفر ۷۵ نفر به نارسایی کلیوی مبتلا هستند.
چه کسانی در معرض بیماری های کلیوی قرار دارند 
افراد بالای ۶۰ سال ، بیماران دیابتی، افراد با فشار خون بالا، افرادی با پیشینه بیماری های قلبی و سکته مغزی، سابقه خانوادگی از بیماری های کلیوی، افراد سیگاری و افراد چاق بشترین افرادی هستند که در معرض بیماری و نارسایی کلیوی قرار می گیرند.
کلیدهای طلایی برای سلامت کلیه
سلامت کلیه ها و مراقبت از آنان در گرو چند راهکار ساده است این کلیدهای طلایی عبارتند از: تحرک کافی داشته باشید، قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید، فشار خونتان را در حد نرمال نگه دارید، غذای سالم بخورید، آب کافی بنوشید، سیگار نکشید، وزن خود را کاهش دهید، هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.
 
۲۷ آبان ۱۳۹۹ ۱۰:۲۷
تعداد بازدید : ۷۷۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید