سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۸

اخبار

ابتلای حدود۷.۷دهم درصد جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به دیابت/افراد دیابتی در صورت ابتلا به کرونا، فرم شدیدتر بیماری را تجربه خواهند کرد

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران گفت:‌ حدود ۷.۷ دهم درصد از جمعیت تحت پوشش مبتلا به دیابت است.
دیابت در تعقیب ۳ درصد جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران
دکتر عباس بزرگی به مناسب فرا رسیدن روز جهانی دیابت در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود: در جمعیت تحت پوشش ۷.۷ دهم درصد یعنی ۹۶۸ نفر مبتلا به دیابت و ۳ درصد جمعیت نیز پره دیابتی هستند که معادل ۳۸۵ نفر از جمعیت تحت پوشش را شامل می شود.

1

مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ادامه داد: پره دیابت بیماری نیست بلکه افرادی هستند که قند خون ناشتای آنان در مرز خطر (۱۰۱ تا ۱۲۵) بوده و در معرض ابتلا به بیماری دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی قرار دارند .
دکتر بزرگی افزود: هفت هزار و ۷۹۵ نفر از جمعیت تحت پوشش بالای ۳۰ سال سن دارند که شیوع دیابت در آن حدود ۱۲ و نیم درصد است.
وی همچنین گفت: حدود ۸۰ درصد از جمعیت تحت پوشش بالای ۱۸ سال سن دارند که شیوع دیابت در آن حدود ۹ و شش دهم درصد است.
دکتر بزرگی با بیان اینکه ۵۶۷ نفر از مبتلایان به دیابت را زنان و ۴۰۱ نفر را مردان تشکیل می دهند اظهار داشت: از این تعداد ۶۱۱ نفر کارکنان بازنشسته و جمعیت تحت پوشش و ۳۵۷ نفر نیز کارکنان شاغل و جمعیت تحت پوشش می باشند.
وی تصریح کرد: ۹۸ درصد معادل ۹۵۰ نفر  مبتلایان به دیابت نوع ۱ و ۲ درصد معادل ۱۸ نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا هستند.
دکتر بزرگی بیان کرد: ۵۴۲ نفر از مبتلایان به دیابت بالای ۶۰ سال، ۴۱۰ نفر بین ۳۰ تا ۵۹ سال و ۱۶ نفر زیر۳۰ سال هستند.
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود: ۱۷۰ نفر از افراد مبتلا به بیماری دیابت از انسولین استفاده می کنند که از این تعداد ۱۵۲ نفر به دیابت نوع ۲و ۱۸ نفر به دیابت نوع ۱ مبتلا می باشند.
افراد دیابتی در صورت ابتلا به کرونا، فرم شدیدتر بیماری را تجربه خواهند کرد
وی در ادامه شعار امسال روز جهانی دیابت را که توسط فدراسیون بین الملی دیابت انتخاب شده است "دیابت: پرستاران تفاوت ایجاد می کنند" بیان کرد و گفت: هدف از این نام گذاری تاکید بر نقش و جایگاه پرستاران در حمایت از بیماران دیابتی و کنترل و مراقبت دیابت است. 
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود: امسال در حالی روز جهانی دیابت را برگزار می کنیم که علاوه بر عوارض و مشکلات دیابت، پاندمی کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰ جهان را فرا گرفته و هر روز شاهد مرگ و میر تعدادی از بیماران به علت ابتلا به کووید-۱۹ هستیم.
وی خاطرنشان کرد: مبتلایان به بیماری های مزمن همچون دیابت کنترل نشده، بیماری های قلبی- عروقی و فشارخون بالا  و افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند افراد پرخطری هستند که در معرض خطر بیشتر ابتلای به کووید-۱۹ و عوارض ناشی از آن هستند.
دکتر بزرگی در رابطه با اینکه آیا افراد مبتلا به بیماری دیابت بیش از سایر افراد عادی جامعه به بیماری کووید ۱۹ مبتلا می شوند گفت: احتمال ابتلا به کووید ۱۹ در افراد دیابتی نسبت به افراد عادی بیشتر نیست بلکه نتایج، علائم و عوارض آن شدیدتر است، مخصوصا" در کسانی که دیابت آنها کنترل نشده است.
دکتر بزرگی بیان کرد: در بیماری که دیابت آن کنترل نشده بخاطر نوسانی که قندخون دارد توانایی بدن در مبارزه با عفونت ها کاهش پیدا می کند و التهابات شدیدتر می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن این افراد ضعیف شده، دچار تحلیل گردیده و مبارزه با ویروس دشوارتر می شود افزود: بنابراین دوره نقاهت بیماری در آنها طولانی تر است و همچنین احتمال ابتلای به عفونت های ریوی در این افراد افزایش پیدا می کند.
دکتر بزرگی تاکید کرد: بنابراین افرادی که مبتلا به دیابت هستند علائم و عوارض کووید ۱۹ در آنها شدیدتر است.
مسئول تیم پزشک خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران خاطرنشان کرد: نرخ مرگ و میر در افراد دارای دیابت کنترل نشده و مبتلا به کووید ۱۹ حدود ۷ درصد افزایش پیدا می کند.
وی ادامه داد: در افرادی که به دیابت تیپ ۱ مبتلا هستند (افرادی که برای درمان خود انسولین دریافت می کنند) و به کووید ۱۹ مبتلا می شوند کتواسیدوز دیابتی افزایش پیدا می کند.
دکتر بزرگی خاطرنشان کرد: افرادی که با دیابت زندگی می‌کنند همانند همه افراد جامعه، مراقبت‌های پیشگیرانه در خصوص ویروس کرونا را باید مد نظر داشته باشند و علاوه بر آن لازم است با دقت بیشتری نسبت به کنترل قند خون خود اقدام و از تغییر در داروهای مصرفی خود، بدون هماهنگی با پزشک جدا خودداری کنند.
وی افزود: این بیماران همچنین در طول روز آب کافی بخورند، خواب و استراحت کافی داشته باشند، ورزش سبک روزانه (پیاده روی) داشته باشند، میزان قندخون خود را کنترل نمایند، دمای بدن خود را روانه چک نمایند، داروهایی که استفاده می کنند باید به میزان کافی در منزل ذخیره داشته باشند (برای حداقل ۳ ماه) تا نیاز کمتری برای مراجعه به پزشک و داروخانه داشته باشند.
۱۴ نوامبر برابر با ۲۴ آبان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. 
 
۲۴ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۱۳
تعداد بازدید : ۵۷۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید