سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۴۶

اخبار

روز جهانی ذات‌الریه‌؛وقتی ریه ها میزبان عفونت می شود

وقتی به آنفلوآنزا یا سرماخوردگی مبتلا می‌شویم، سرفه‌های مکرر و سوزش ریه‌ها بشدت آزارمان می‌دهند و اتفاقا" ریه‌ها دیرتر از ارگان‌های دیگر بدن خوب می‌شوند. همین کندی در روند بهبود و عوارض ناشی از آن باعث شده متخصصان بر ضرورت پاکسازی کامل ریه از هرگونه عفونت تأکید کنند چرا که احتمال تبدیل عفونت آن به سینه پهلو یا همان ذات‌الریه وجود دارد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ سینه‌پهلو یا ذات‌الریه‌ که به آن پنومونی (Pneumonia) نیز می‌گویند، وضعیت التهابی ریه است که عمدتاً کیسه‌های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
بیماری پنومونی معمولاً بر اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکرو ارگانیسم‌ها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خود ایمنی رخ می‌دهد. 

1

در بیماری پنومونی، کیسه‌های هوایی متورم می‌شود و چون درون آن از مایعات پر می‌شود، در نتیجه اکسیژن رسانی کمتر شده و تبادلات گازی کاهش می‌یابد. عفونت‌ ریه می‌تواند به عاملی بسیار خطرناک تبدیل شده و باعث مرگ انسان شود. 
ریه از هزاران کیسه هوایی کوچک تشکیل شده که با انقباض و انبساط، هوا را به درون بدن کشانده و پس از دریافت اکسیژن، دی اکسید کربن را از بدن خارج می‌کند. 
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، عفونت ریه در هر ۲۰ ثانیه، جان یک نفر را می گیرد، بیشترین میزان مرگ و میر این بیماری را کودکان زیر پنج سال، افراد مسن یا دچار مشکلات قلب و عروقی و مبتلایان به بیماری های مزمن ریوی، تشکیل می دهند. 
طبق گفته پزشکان متخصص قسمت عمده ای از مرگ و میر حاصل از این بیماری قابل پیشگیری است و تشخیص و شناسایی زودهنگام در بیماری‌های عفونی ریوی می‌تواند منجر به نجات بیمار و جلوگیری از آسیب شدید ریوی شود. 
بقای یک انسان به تنفس او وابسته است، آسیب دیدن ریه‌ها می‌تواند خطری جدی برای زندگی فرد باشد و از این رو هرگز نباید بیماری‌های ریوی را نادیده گرفت. 
سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۹، روز ۱۲ نوامبر را روز جهانی پنومونی یا عفونت ریه نامگذاری کرد و این روز فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر مردم با عوارض و راههای پیشگیری از این بیماری است.

1

علائم بیماری 
ذات‌الریه بسته به عامل ایجادکننده می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. تب، درد قفسه سینه، سرفه، کاهش اشتها و ضعف علائم اصلی بیماری هستند. سرفه در ابتدا ممکن است خشک باشد، اما یک تا دو روز بعد سرفه خلط‌ دار می‌شود. خلط معمولا زرد رنگ است و ممکن است رگه‌های خونی داشته باشد. 
تنفس بیمار سریع و سطحی می‌شود و ممکن است بیمار به نفس نفس زدن بیفتد. در موارد شدید اکسیژن رسانی کاهش می ‌یابد و ممکن است علائم کمبود اکسیژن در فرد بروز کند. 
تنفس عمیق یا سرفه ممکن است منجر به ایجاد درد عمقی در قفسه سینه شود. این علامت ممکن است نشان دهنده گسترش عفونت به پرده پوشاننده ریه‌ها باشد.
علت بیماری
میکروب‌ های متفاوتی عامل ذات الریه هستند. اگرچه بعضی از این میکروب‌ ها شایع و تشخیص آنها آسان است، اما در مواردی تشخیص عامل بیماری بسیار مشکل می‌ باشد. عفونت ریه می‌تواند در اثر باکتری، ویروس یا قارچ ایجاد شود. در اغلب موارد باکتری‌ها عامل اصلی ایجاد بیماری هستند. 
 
۲۲ آبان ۱۳۹۹ ۱۳:۳۱
تعداد بازدید : ۶۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید