سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۲:۵۴

اخبار

به مناسبت هفته دیابت؛بی اطلاعی از دیابت

دیابت (مرض قند) یکی از ۱۰ بیماری غیرواگیر دنیا است که لقب قاتل خاموش به خود گرفته در حالیکه بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به آن از بیماری خود بی‎اطلاع هستند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ کلمه دیابت برگرفته از کلمه یونانی سیفون است که نشانه دو ویژگی پر ادراری و پرنوشی در افراد مبتلا به این بیماری است.
بی‌خبری در خصوص عوارض و پیامدهای بیماری دیابت سبب شده است اغلب افراد از آن به عنوان یک بیماری ساده یاد کنند غافل از اینکه در صورت بی‌توجهی و کنترل نکردن این بیماری مرگ خاموش مبتلایان را تهدید می‌کند.
در سال‌های اخیر افزایش شیوع دیابت در جهان این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است، اکنون بیش از ۴۲۵ میلیون نفر از جمعیت ۲۰ تا ۷۰ سال جهان به دیابت مبتلا هستند همچنین پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تعداد بیماران به ۵۲۲ میلیون نفر برسد.
سالانه چهار میلیون نفر به دلیل دیابت جان خود را از دست می دهند، در حال حاضر ۱۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند و حداقل ۲۵ درصد آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.
دیابت یا مرض قند در کشور رو به افزایش است بیماری خطرناکی که در صورت پیشرفت می‌تواند ۸۰ درصد اعضای بدن را درگیر کند و هر ۳۰ ثانیه موجب قطع یک عضو در افراد شود.
دیابت یا بیماری قند هنگامی بوجود می‌آید که هورمون انسولین (عامل تنظیم ‌کننده قند خون) یا به اندازه کافی در بدن تولید نمی‌شود یا بافت‌های بدن به آن به درستی پاسخ نمی‌دهند، در نتیجه قند خون از حد طبیعی خود بالاتر می‌رود و علائم شاخص دیابت به صورت پرخوری، پرنوشی و پرادراری ظاهر می‌شود.

1

دیابت را براساس علت ایجاد بیماری به دو گروه دیابت نوع یک و نوع ۲ تقسیم می‌کنند، در دیابت نوع یک یا دیابت نوجوانان، تخریب نابجای سلول‌های مولد انسولین به وسیله دستگاه ایمنی بدن رخ می‌دهد، این بیماران مجبورند از همان ابتدا با تزریق انسولین، قند خود را در حالت عادی نگه دارند.
دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالان هم زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد، عامل مهم در ایجاد مقاومت به انسولین و بالارفتن قند خون در این بیماران چاقی آنهاست.
کنترل دقیق دیابت و طبیعی ‌کردن قند خون در هر دو نوع این بیماری از بروز عوارض درازمدت تهدید کننده حیات بیمار جلوگیری و عمر طبیعی او را تضمین می‌کند.
دیابت نوع یک با علائمی چون تشنگی، پُر ادراری، پُرنوشی، کاهش وزن، گرسنگی و خستگی شدید خود را نشان می‌دهد و دیابت نوع دو تنها با انجام آزمایش قند خون مشخص می‌شود.
بیماری دیابت به معنای پایان زندگی یا کوتاه شدن آن نیست و دیابتی‌ها می‌توانند به‌طور نرمال به زندگی با کیفیت خود ادامه دهند.
این بیماری به راحتی کنترل می‌شود و این بیماران با تحت نظر پزشک بودن و تزریق انسولین و کمی مراقبت در تغذیه به زندگی معمولی خود ادامه می‌دهند.
آخرین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد دیابت:
-تعداد افراد مبتلا به دیابت از ۱۰۸ میلیون در سال ۱۹۸۰، به بیش از ۴۲۵ میلیون نفر رسیده است.
-شیوع جهانی این بیماری در افراد بالای ۱۸ سال، از ۴.۷ درصد در سال ۱۹۸۰، به ۸.۵ درصد در سال ۲۰۱۴ میلادی رسیده است.
-دیابت عامل اصلی نابینایی، نارسایی کلیه، حمله قلبی، سکته مغزی و قطع اعضای تحتانی است.
- رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، حفظ وزن بدن و اجتناب از مصرف دخانیات مهم ترین عوامل در پیشگیری از دیابت نوع ۲ هستند.
-بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ اکثر این آمار به دیابت نوع ۲ اختصاص دارد که به‌راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.
-از هر ۲ بیمار مبتلا به دیابت، یک مورد هنوز تشخیص داده نشده است که به سادگی با تشخیص اولیه و رعایت موارد ساده مربوط به سبک زندگی قابل کنترل است.
۱۸ تا ۲۴ آبان ماه به عنوان هفته دیابت نامگذاری شده است. چهاردهم نوامبر مصادف با ۲۴ آبان سالروز تولد «فردریک بانتینگ» کاشف انسولین است که سال ۱۹۹۱ با همکاری بنیاد بین‌المللی دیابت (IDF) و سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شد و هدف از این نامگذاری بالا بردن اطلاعات مردم در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان دیابت بوده است.
 
۲۱ آبان ۱۳۹۹ ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۶۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید