سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۳۰

اخبار

۸۰درصد دستگاههای پرتوساز بیمارستان نفت گچساران دیجیتال است

مسئول واحد رادیولوژی (پرتونگاری) بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران گفت: ۸۰درصد دستگاههای پرتوساز بیمارستان نفت گچساران دیجیتال است.
روزیتا آقایی به مناسبت فرارسیدن هشتم نوامبر (۱۸ آبان) روز جهانی اشعه در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار داشت: بخش تصویربرداری بیمارستان بعثت صنعت نفت به دستگاههای پرتوساز ماموگرافی دیجیتال، تراکم سنج استخوان دیجیتال (BMD)، دستگاه پانورکس و سفالومتری دیجیتال، رادیوگرافی دیجیتال و پورتابل رادیولوژی آنالوگ مجهز می باشد.

1

وی ادامه داد: این واحد همچنین دارای مجهزترین دستگاه سونوگرافی مدرن (GE8) بوده و آماده خدمات رسانی به جمعیت تحت پوشش است.
آقایی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه چهار هزار و ۴۹۰نفر از جمعیت تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به واحد رادیولوژی و سونوگرافی مراجعه که هفت هزار و ۷۴۰مورد خدمات تصویربرداری در این واحد انجام شده است.
مسئول واحد رادیولوژی (پرتونگاری) بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران اضافه کرد: در این مدت چهار هزار و ۵۰۰مورد رادیوگرافی و دانسیتومتری (سنجش تراکم استخوان)، دو هزار مورد سونوگرافی، ۸۰۰مورد ماموگرافی و ۴۴۰مورد پانورکس دندانپزشکی (O.P.G)  انجام گرفته است.
آقایی افزود: بیشترین سونوگرافی ها مربوط به شکم، لگن، بارداری به استثنایNT و NB، تیروئید، بافت نرم، پروستات، کلیه، داپلرها به جزء واریس و عروق کلیه است.
کاهش پذیرش به علت شیوع کرونا
وی گفت: به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ و جلوگیری از ازدحام مراجعه کنندگان پذیرش کاهش و در حال حاضر ۳ روز در هفته خدمات سونوگرافی در این واحد درمانی ارائه می گردد.
آقایی بیان کرد: آمار مراجعات در هفت ماه ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش را نشان می دهد.
آقایی در ادامه اظهار کرد: یکدستگاه پورتابل سیار در واحد رادیولوژی جهت ارائه خدمات به بیماران بستری در بخش ها، یکدستگاه سونوگرافی پورتابل در واحد اورژانس، یکدستگاه C.ARM (اسکنر تصویربرداری) در بخش اتاق عمل و دو دستگاه گرافی تک دندان در کلینیک دندانپزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران جهت ارائه خدمات به بیماران تجهیز گردیده است.
وی افزود: تمامی دستگاههای پرتوساز هر ساله توسط شرکت های طرف قرارداد و هر ۳ماه یکبار توسط مسئول تجهیزات پزشکی بازبینی می شود.
آقایی بیان کرد: همچنین تمامی این دستگاهها روزانه توسط مسئول واحد رادیولوژی (پرتونگاری) کالیبره می شوند.
وی تصریح کرد: دوزی متری تمامی واحدهای که در آن دستگاههای پرتوساز قرار دارند و همچنین کیفیت سرب کوبی هر شش ماه یکبار از سوی مهندس فیزیک بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کنترل می شود.
افزایش۲۰درصدی رادیوگرافی قفسه سینه
وی در ادامه با بیان اینکه واحد تصویربرداری پیشتاز در تشخیص بیماری کووید۱۹ است اظهار داشت: در پی انتشار بیماری کرونا رادیوگرافی قفسه سینه از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰درصد افزایش داشته است.
آقایی اظهار داشت: این بیماران از ایستگاه غربالگری درمانگاه مرکزی، اورژانس و بخش های بستری بیماران کرونایی به واحد تصویربرداری ارجاع داده می شوند.
مسئول واحد رادیولوژی (پرتونگاری) بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران عنوان کرد: تمامی پروتکل های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، دستکش، گان، عینک محافظ و رعایت فاصله اجتماعی در این واحد رعایت و بعد از هر مورد تصویربرداری عملیات ضدعفونی صورت می گیرد.
آقایی تصریح کرد: ۱۰نفر شامل متخصص رادیولوژی، پرتوکار،گزارش نویس و نیروی خدمات در واحد رادیولوژی (پرتونگاری) بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران مشغول به کار هستند.
۱۸آبان، مصادف با ۸نوامبر سالروز کشف پرتو ایکس، روز جهانی رادیولوژی نام گذاری شده است چرا که در چنین روزی ویلهلم رونتگن در سال ۱۸۹۵ در حالی که داشت با ابزار کاتد کار می کرد، فکر مزایای بالقوه‌ اشعه‌ ایکس به ذهن او خطور کرد. 
این فیزیکدان آلمانی اشیاء مختلفی را جلوی این اشعه‌ ها قرار داد تا واکنش‌ های آن‌ ها را در مقابل یک صفحه‌ عکاسی که قابلیت ثبت تصاویر را دارد بررسی کند. 
رونتگن می‌خواست بداند دست همسرش در معرض این پرتو‌های مرموز چه شکلی خواهد داشت. آن صفحه عکسی از استخوان ‌ها و گوشت او ثبت کرده بود که شباهت زیادی به عکس‌های رادیولوژی امروزی داشت.

1

1

۱۸ آبان ۱۳۹۹ ۱۴:۲۴
تعداد بازدید : ۶۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید