سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۱۳

اخبار

بیماری پسوریازیس(صدفک)در مردان شدیدتر است

مطالعات محققان نشان می‌دهد علایم و شدت بیماری پسوریازیس (صدفک) در مردان شدیدتر است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ براساس آخرین آمار اعلام شده ۱۲۵ میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به این بیماری هستند، گفته می شود عامل اصلی بروز این بیماری ژنتیک است و عوامل محیطی در بروز آن نقش ندارد. جنسیت در شدت و علایم بیماری پسوریازیس تاثیر دارد و این بیماری در مردان شدیدتر است.
هشتم آبان ماه (۲۹اکتبر) روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده و هدف از تعیین این روز جلب توجه پزشکان، بیماران، عموم مردم و اطلاع رسانی گسترده در مورد این بیماری پوستی است.

1

واژه پسوریازیس ریشه در زبان یونان باستان دارد. واژه پسورا (Psora) به معنی خارش و زیس (Sis) به معنی وضعیت است؛ بنابراین مفهوم لغوی عبارت پسوریازیس (Psoriasis)، 'وضعیت خارش' است.
پسوریازیس (Psoriasis) بیماری التهاب پوستی است که چرخه تولید سلول های آن را برهم می زند و با افزایش سرعت ساخت سلول ها بر سطح پوست، سبب بوجود آمدن لکه های قرمز رنگ و خشک پوشیده شده با فلس های نقره ای و ایجاد ضخامت در ناخن ها و تغییر شکل آنها می شود. این لکه ها که بیشتر در اطراف پوست سر، آرنج ها و زانوها ظاهر می شود، با خارش و گاهی با درد همراه است. 
در موارد شدید ابتلا به بیماری پسوریازیس، بیمار دچار درد و ورم مفاصل می شود و در صورتی که این بیماری به موقع کنترل نشود، از کارافتادگی مفاصل را ایجاد می کند.
مهمترین علایم پسوریازیس شامل ایجاد تکه های ضخیم قرمز رنگ پوستی و فلس های نقره ای رنگ است که بسیار دردناک بوده و سبب خارش می شود. این عارضه معمولا زانو، آرنج، پوست سر، کف دست و پا و کمر را تحت تاثیر قرار می دهد؛ همچنین در اطراف ناخن، ناخن پا و داخل دهان نیز دیده شده است.
ناخن ضخیم، سوراخ شده یا برآمده، پوست خشک و ترک خورده و یا خون ‌ریزی دهنده، مفاصل متورم و سفت شده، خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن پوست از دیگر علائم بیماری صدف است.
رژیم غذایی، نوشیدنی های الکلی، نور خورشید، هوای سرد و خشک، استرس، اضافه وزن، سیگار و عفونت از مهمترین عوامل است که سبب تحریک و عود علایم پسوریازیس می شوند.
 واقعیت های مهم درباره بیماری پسوریازیس
●این بیماری واگیردار نیست و از شخصی به شخص دیگر منتقل نمی شود.
 ●در حدود ۳ درصد از جمعیت جهان اعم از مردان، زنان، کودکان و حتی نوزادان دارای نشانه های پسوریازیس هستند.
●اولین نشانه های پسوریازیس معمولا بین سنین ۱۰ تا ۳۵ سالگی ظاهر می شوند؛ با وجود این ممکن است آثار این بیماری در هر سنی بروز کنند.
●برخلاف تصور بسیاری از افراد، عامل بیماری پسوریازیس عدم رعایت بهداشت فردی نیست.
●در بسیاری از بیماران، آثار پسوریازیس به طور طبیعی برای مدت طولانی از بین می رود و مجددا ظاهر می شود. گاهی هم این این بیماری به طور کلی از بین می رود.
 ●بیماران پسوریازیس در معرض ابتلا به سایر بیماری های مزمن نیز قرار دارند. 
 
۸ آبان ۱۳۹۹ ۱۸:۵۴
تعداد بازدید : ۷۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید