سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۲۳

اخبار

یک نفر از هر چهار بزرگسال سکته مغزی را تجربه خواهند کرد

بیست و نهم اکتبر برای افزایش آگاهی عمومی و آموزش در زمینه پیشگیری و علایم خطر عارضه سکته مغزی، روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است. این رویداد برای اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط انجمن جهانی سکته (WSO) برگزار شد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار امسال روز جهانی سکته مغزی "یک نفر از هر چهار بزرگسال سکته مغزی را تجربه خواهند کرد. فعال بودن (فعالیت بدنی) به کاهش این خطر کمک می‌کند" انتخاب شده است.
سکته مغزی چیست؟
اگر خونرسانی به قسمتی از مغز مختل و متوقف شود، این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد که به این وضعیت اصطلاحا" سکته مغزی (استروک) می گویند. سکته مغزی به دو نوع 'ایسکمیک' یا گرفتگی و انسداد عروق مغزی و سکته های خونریزی دهنده بر اثر پارگی عروق مغزی تقسیم می شود. به طور معمول ۸۰ درصد از سکته های مغزی از نوع ایسکمیک و بر اثر گرفتگی و انسداد عروق مغزی رخ می دهند.

1

اختلال در صحبت کردن، صورت و چهره کج، ناتوانی در حرکت، گیجی و اختلال بینایی می‌توانند نشان‌دهنده سکته مغزی باشند. وقفه در صحبت‌کردن، حرف‌های بی‌ربط زدن، اختلالات رفتاری و گفتاری، گم کردن راه، تلوتلو خوردن، اختلال میدان بینایی و تعادل باید جدی گرفته شود. با دیدن این نشانه‌ها بلافاصله باید با اورژانس تماس بگیرید.
سه ساعت اولیه، زمان طلایی برای درمان بیماران دچار سکته مغزی است زیرا هر قدر زمان بیشتری از این مدت بگذرد آسیبها به نسج مغز بیشتر می شود که غیرقابل جبران خواهد بود.
سکته مغزی آنقدر مهم است که در زمان حاضر تبدیل به سومین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در ایران شده است و حتی بیشتر از سوانح و تصادفات باعث مرگ و میر هموطنان شده است.
بر اساس گزارش انجمن سکته آمریکا رعایت و توجه به پرهیز از استعمال دخانیات، اندازه‌گیری مستمر کلسترول خون و جلوگیری از افزایش آن، اجتناب از مصرف الکل، درمان اختلالات گردش خون، اندازه‌گیری مرتب فشار خون و درمان فشار خون بالا، مدیریت وزن و ورزش منظم، کنترل ضربان قلب نامنظم و کنترل قند خون احتمال بروز سکته مغزی را کاهش می‌دهند.
چهار علامت کلی سکته مغزی
سکته مغزی چهار علامت کلی دارد که آگاهی از آن باعث می شود بیمار کمتر آسیب ببیند و شانس زنده ماندن افزایش پیدا کند. این چهار علامت به طور اختصار F.A.S.T نام دارند که برگرفته از نام اول لاتین علایم هستند:
●افتادگی صورت (F = Face Drooping) که باعث می شود یک طرف صورت کج شود و دو طرف قرینه هم نباشند و خنده بیمار موزون به نظر نیاید.
●ضعف بازو (A = Arm Weakness) در این حالت دست بی حس و شل می‌شود و رو به پایین قرار می‌گیرد.
●اختلال در گفتار  (S = Speech Difficulty) در این حالت بیمار قادر به تکلم نیست یا نمی‌تواند یک جمله ساده را تکرار کند.
●زمان تماس با اورژانس (T = Time to call) اگر در بیماری هر یک از سه مورد بالا گزارش شد، وظیفه اطرافیان است که با اورژانس تماس بگیرند.
بر اساس اعلام آمار رسمی سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در جهان دچار سکته مغزی می‌شوند که ۱۵۰ هزار نفر آن مربوط به کشور ایران است، همچنین بر اساس این آمار شیوع سکته مغزی در مردان ۲۵ درصد بیشتر از زنان است.
 
۸ آبان ۱۳۹۹ ۱۸:۴۹
تعداد بازدید : ۷۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید