سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۵۲

اخبار

مرگ سالانه بیش از ۱.۳ میلیون نفر در جهان بر اثر هپاتیت

نزدیک به ۲۰ سال است که در ایران، اول تا هفتم آبان ماه هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت انتخاب شده، این در حالیست که ۱۰ سال پیش سازمان بهداشت جهانی، ۲۸ جولای مصادف با ششم مرداد و روز تولد «ساموئل باروخ بلومبرگ» کاشف ویروس هپاتیت بی را برای روز جهانی هپاتیت نامگذاری کرده است.

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ این نامگذاری زودهنگام ایران، نشان از این دارد که ایران چندین سال پیش از سازمان بهداشت جهانی برای اطلاع‌رسانی از هپاتیت روزی را انتخاب کرده و توجه به مقوله هپاتیت در ایران سابقه دیرینه دارد.

1

امروزه، یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی در سطح جهان که سالانه سلامت میلیون‌ها نفر را درگیر و منجر به ناتوانی و مرگ آنها می‌شود، بیماری هپاتیت است.

هپاتیت به معنی التهاب کبد می‌تواند بر اثر عوارض مصرف بسیاری از داروها، مواد نیروزا و عوامل دیگری چون بیماری‌های خود ایمنی، ژنتیکی و ویروس‌های مختلف پدید آید.

تاکنون پنج ویروس اصلی هپاتیت شناخته شده است که به عنوان هپاتیت نوع A، B، C، D و E شناخته می‌شوند.

هپاتیت A؛ هپاتیت A یا HAV یک بیماری ویروسی کبدی است که علائم آن می‌تواند متوسط یا شدید باشد. ویروس هپاتیت A  از طریق غذا و آب آلوده یا تماس مستقیم با بیماری آلوده منتقل می‌شود.

هپاتیت B؛ عفونت ویروسی هپاتیت B یا HBV به کبد حمله می‌کند و می‌تواند به بیماری مزمن و حاد کبدی منجر شود. این ویروس از مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط بدن و خون آلوده منتقل می‌شود.

هپاتیت C؛ این بیماری بر اثر ویروس HCV به وجود می‌آید و می‌تواند ملایم یا حاد باشد. ویروس هپاتیت C از تماس با خون آلوده شروع می‌شود که می‌تواند شامل تزریق با سرنگ آلوده، تجهیزات پزشکی آلوده، مراقبت‌های بهداشتی ناامن، ‌محصولات خونی آلوده و رفتارهای جنسی پرخطر باشد.

هپاتیت D؛ ویروس این بیماری HDV برای تکثیر به ویروس هپاتیت B یعنی (HBV) نیاز دارد. این ویروس از طریق مادر به فرزند هنگام تولد و تماس با مخاط و خون آلوده منتقل می‌شود.

هپاتیت E؛ این بیماری ناشی از ویروس HEV است. 

هپاتیت‌های ویروسی «بی» و «سی» یکی از پنج عامل عفونی مرگ و میر زودرس انسان‌ها در سطح جهان هستند که تا مراحل پیشرفته بدون علامت بوده و در نهایت در تعدادی از مبتلایان منجر به سیروز و نیاز به پیوند کبد می‌گردند.

دریافت خون آلوده، تماس با تجهیزات آلوده، انتقال از مادر به نوزاد و رفتار جنسی پرخطر، مهمترین روش‌های انتقال این ویروس کشنده هستند. این بیماری می‌تواند با علایمی چون یرقان (زردی پوست و چشم)، تیرگی ادرار، خستگی مزمن، تهوع، درد و استفراغ همراه باشد یا بدون هیچ علامت اولیه‌ای بروز کند.

طبق تخمین سازمان جهانی بهداشت، این ۲ بیماری سالانه جان یک میلیون و ۳۴۰ هزار نفر در دنیا را گرفته و عامل ۸۰ درصد سرطان کبد در افراد هستند. بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت ۳۲۵ میلیون نفر در دنیا مبتلا به هپاتیت «بی» یا «سی» هستند که ۹۰ درصد مبتلایان به هپاتیت «بی» و ۸۰ درصد مبتلایان به هپاتیت «سی» از بیماری خود اطلاع ندارند که این می‌تواند از یک سو احتمال پیشرفت بیماری در بیماران را افزایش و از سوی دیگر سبب انتقال ناخودآگاه بیماری به سایر افراد شود.

هفته اطلاع رسانی بیماری هپاتیت فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی، حساس کردن مردم و ارائه اطلاعات بیشتر به مردم در خصوص این بیماری است. سازمان جهانی بهداشت شعار "find the missing millions" "پیدا کردن میلیون‌ها مورد گم شده" را برای روز جهانی هپاتیت در سال جاری انتخاب کرده است.

۳ آبان ۱۳۹۹ ۱۵:۲۶
تعداد بازدید : ۵۹۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید