سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۵۲

اخبار

۱۶اکتبر روز جهانی بیهوشی

این روزها که تمامی کادر درمان برای از پا درآوردن مزاحمی نامرئی (ویروس کرونا)، تمامی دانش و توانایی خود را به کار بسته‌اند، نام یک گروه کمتر از سایر سفیدپوشان سلامت به گوش می‌رسد، سفید پوشانی که دوشادوش متخصصان عفونی و ریه شب و روز خود را یکی کرده اند تا بتوانند با به کارگیری مهارت خود جانی تازه به نفس‌های به شماره افتاده بیماران کرونایی ببخشند.
متخصصانی که بی هیچ منتی و با تعهد به سوگندی که هنگام فارغ التحصیلی یاد کرده اند، هرگاه که بیماران خسته از نبرد با کرونا، در لحظاتی بین مرگ و زندگی برای نفس کشیدن تقلا می کنند بر بالین آنان حضور می یابند و در کمترین فاصله با نفس های به ویروس آلوده آنان، با رساندن اکسیژن به ریه ها، برای نجات جان با ارزش یک پدر، مادر، فرزند و در یک کلام، یک "انسان" تلاش می کنند.
سفید پوشانی که نام رشته تخصصی شان بیهوشی است، اما هوشیارانه در بزنگاه نبرد یک بیمار کرونایی با مرگ به یاری می شتابند تا وسیله ای باشند برای تداوم نفس های یک انسان.

1

اطلاعات بیماران در مورد بیهوشی و جراحی ایمن بسیار اندک است بیهوشی خوب و ایمن نه تنها بر اثر تخصص کادر پزشکی حاصل می‌شود؛ بلکه مراقبت‌های بیمار و رعایت دستورالعمل‌های خاص نیز حایز اهمیت است و روز جهانی بیهوشی فرصت مناسبی برای ارایه این مطالب است  شانزدهم اکتبر روز جهانی بیهوشی نام دارد. در سال ۱۸۴۶ میلادی در چنین روزی، ویلیام تی. جی. مورتون برای اولین بار با استفاده از اتر یک عمل جراحی را با بیهوشی کامل و با موفقیت در بیمارستان عمومی ماساچوست روی بیمار امتحان کرد. استفاده از بیهوشی در عمل جراحی تا اندازه‌ای اهمیت داشت که به عنوان ۱۰ کشف برتر پزشکی تاریخ شناخته می‌شود. 

 تا آن زمان بسیاری از اعمال جراحی به دلیل شدت درد منجر به مرگ بیمار می‌شد. در واقع دو کشف مهم در قرن نوزدهم، یعنی ابداع بیهوشی و استفاده از تکنیک‌های ضدعفونی در جراحی، منجر به توسعه جراحی مدرن شد. 

 در حال حاضر بیهوشی به یک تخصص بی نهایت ارزشمند تبدیل شده است که باید در تمام اعمال جراحی از ابتدا تا هوشیاری بیمار حضور داشته باشد. 

 تقریبا تمام بیماران اطلاعات محدودی در مورد بیهوشی دارند؛ ولی اطلاعات در مورد بیهوشی ایمن، جراحی ایمن و بیمار ایمن بسیار اندک است و روز جهانی بیهوشی فرصت مناسبی برای ارایه این مطالب است.

بیهوشی خوب و ایمن نه تنها بر اثر تخصص کادر پزشکی حاصل می‌شود؛ بلکه مراقبت‌های بیمار و رعایت دستورالعمل‌های خاص نیز حایز اهمیت است.
۲۵ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۷۳۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید