سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۰۸

اخبار

به مناسبت روز جهانی شستن دست؛ ۲۰ثانیه تا مرگ کرونا

اهمیت شستن دست‌ها در پیشگیری از بیماری‌ها یا عفونت‌های بیمارستانی تا آنجا اهمیت دارد که ۱۵ اکتبر برابر با ۲۴ مهر به عنوان "روز جهانی شستن دست" یا Global Handwashing Day نامگذاری شده و این روز هر سال با هدف ارتقای آگاهی از اهمیت شستشوی دست‌ها با صابون به عنوان عامل کلیدی در پیشگیری از بیماری‌های مختلف، در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. برنامه مشارکت جهانی شست‌وشوی دست‌ها برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ میلادی برگزار شد.
ویروس کرونا و شست وشوی دست ها
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ گرچه شستن دست‌ها برای حفظ سلامت بهداشت فردی همیشه مورد تاکید بوده اما با همه‌گیری ویروس کرونا این تاکید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری رنگ و بوی دیگر و اهمیت هزار چندان یافته است.
پس از گذشت حدود ۸ ماه تحقیقات جدی و تخصصی درباره‌ی این ویروس، تمام یافته‌های پزشکی و پژوهشی همچنان به شست‌وشوی دست‌ها اصرار دارند.
دست‌های آلوده به تاکید همه متخصصان و کارشناسان امور بهداشت و درمان، بزرگترین خطر و عامل انتقال ویروس بیماری کرونا به شمار می‌روند بنابراین برای مصون ماندن از کرونا باید دست‌های خود را با دقت و وسواس بیش از گذشته دستکم ۲۰ ثانیه شستشو دهیم.

1

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، مهمترین، ساده ترین و ارزان‌ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس کروناست.
تا وقتی واکسن کرونا کشف و به تولید انبوه نرسیده است باید به شستن دست‌ها ادامه دهیم؛ زیرا تنها راهی است که برای مقابله با ویروس به طور مستقیم و امن از ما محافظت می‌کند. ویروس کرونا بروی سطوح مختلف تا چندین ساعت باقی می‌ماند و با لمس می‌تواند به روی دست ما منتقل می‌شود. حالا اگر می‌خواهیم به ویروس کرونا مبتلا نشویم یا عامل انتقال این ویروس به دیگران نباشیم، بهتر است زود به زود دست‌های خود را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده بشوییم، از دست‌ دادن به دیگران خوداری کنیم، تا حد ممکن به مکان‌های عمومی نرویم و دست به سطوح مختلف نزنیم. به کمک شست‌وشوی دست‌ها ما هم از خود و هم از دیگران محافظت می‌کنیم.
به خاطر داشته باشید که شست‌وشوی دست‌ها از انتقال و جابه‌جایی همه‌ی ویروس‌ها و باکتری‌ها پیشگیری می‌کند. پس بهتر است شستن‌ دست‌ها را برای سلامت خود و عزیزان‌مان همچنان ادامه دهیم.
گرچه رعایت بهداشت فردی بویژه شستن دست‌ها نزد ایرانیان از گذشته‌های دور به عنوان یک فرهنگ نهادینه شده است و اکنون در شرایط بحران کرونا بیش از هر زمانی بدان توجه می شود اما باید اذعان کرد که افرادی هستند که بهداشت دست را خواسته یا ناخواسته رعایت نکرده و زمینه انتقال بیماری به دیگران را فراهم می‌کنند.
۲۴ مهر ۱۳۹۹ ۱۳:۰۵
تعداد بازدید : ۱,۱۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید