سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۴۹

اخبار

سِل بیماری اکسیژن دوست

۱۵ اکتبر برابر با ۲۴ مهر ماه روز جهانی مقابله با بیماری سل نامگذاری شده که فرصت مناسبی است برای این که بتوانیم با افزایش آگاهی، دانش عمومی و همچنین همکاری هر چه بیشتر برای تداوم تلاش‌هایی که در زمینه کنترل این بیماری انجام می‌شود، صدایمان را برای نجات انسان‌ها از چنگال‌ بیماری سل به گوش همه برسانیم.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ سل (TB) بیماری عفونی ناشی از باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس است که بیشتر به ریه ها حمله می‌کند، این بیماری همچنان خطرناک‌ترین قاتل عفونی جهان است که بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در روز تسلیم آن می‌شوند.

1

بیماری سل به وسیله‌ یک باکتری ایجاد می‌شود؛ این باکتری به غیر از مو و ناخن که می‌توان گفت بافت زنده نیستند، هر بافت زنده‌ای در بدن را درگیر می‌کند. 
از آنجایی که میکروب سل اکسیژن دوست است در ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ریه‌ها را درگیر می‌کند.
 دوره نهفتگی این بیماری حدود ۴ تا ۶ هفته است که گاه ۳ تا ۱۰ هفته هم گزارش شده است.
هوا، وسائل و لوازم آلوده، دستگاه گوارش، پوست و مخاط، تماس با حیوانات و مصرف لبنیات آلوده می تواند از راه های انتقال بیماری باشد.
بیماری عفونی سل از طریق سرفه، عطسه و یا بزاق فرد مبتلا قابل انتقال به دیگران است.
هر چند این بیماری قابل درمان و پیشگیری است، اما سالانه سبب مرگ تعداد زیادی در سراسر جهان می‌شود و بخش عمده‌ای از موارد ابتلا یا مرگ ناشی از سل در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.
این بیماری در سال های اخیر با انتشار ایدز و بیماری نوپدید سل مقاوم به دارو ابعاد گسترده تری پیدا کرده و به همین دلیل اهمیت بیشتری یافته است.
سرفه مداوم و بیش از یکماه، کاهش وزن بدون علت، عرق شبانه، تب، کاهش اشتها، ضعف عمومی و بی حالی، خستگی زودرس و خلط خونی از جمله علائم این بیماری است.
گفتنی است تمام داروهای سل رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، همچنین تمامی مراکز بهداشت در سراسر کشور به صورت رایگان مراحل پیشگیری و مداوای بیماری را انجام می‌دهند.
کشورهای رکورددار سل
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: هفت کشور هند، اندونزی، چین، فیلیپین، پاکستان، نیجریه و آفریقای جنوبی ۶۴ درصد مبتلایان به سل را در خود جای داده اند.
آخرین آمار منتشر شده درباره سل توسط سازمان جهانی بهداشت:
-بیماری سل یکی از ۱۰ علل اول مرگ و میر در سراسر جهان است.
-از هر سه نفر جمعیت جهان یک نفر به باسیل سل آلوده و در هر ثانیه یک نفر به تعداد آنان افزوده می‌شود.
-سالیانه حدود ۸ میلیون نفر در دنیا دچار بیماری سل می شوند.
-سالانه حدود ۲ میلیون نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
-حدود ۹۵ درصد مرگ های ناشی از سل در کشورهای کم در آمد و درآمد متوسط اتفاق می افتد.
-سل مهمترین عامل مرگ بیماران مبتلا به ایدز است.
رابرت کخ پزشک آلمانی در ۲۴ مارس سال ۱۸۸۲ میلادی اعلام کرد که موفق به کشف باکتری عامل سل شده است. 
۲۴ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۸
تعداد بازدید : ۷۱۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید