سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۲۵

اخبار

روز جهانی ترمبوز؛ سالانه بیش از ۱۰ میلیون ترمبوز اتفاق می افتد

۱۳ اکتبر در تقویم پزشکی تنها یک روز ساده نیست. این روز که با ۲۱ مهر ماه مصادف شده روز جهانی ترومبوز نامیده شده است تا همه این نکته را مدنظر قرار دهند که یک لخته خون تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ روز جهانی ترمبوز به دنبال ارتقا آگاهی جهانی در مورد ترمبوز است، که شامل علل پیدایش، عوامل موثر در شکل گیری لخته، علایم و نشانگان، پیشگیری بر اساس شواهد و درمان می باشد.
روز جهانی ترومبوز همه ساله در ۱۳ اکتبر، روز تولد رودلف ویرچو طبیب آلمانی که در آسیب شناسی ترومبوز پیشتاز بود، برگزار می شود. این روز توسط انجمن بین المللی ترومبوز و هموستاز(ISTH)  در سال ۲۰۱۴ تاسیس گردید.
ترومبوز چیست؟
ترومبوز عبارت از شکل گیری لخته خون مرگ بار در شریان ها، شکل گیری لخته باعث کاهش یا قطع جریان طبیعی خون می شود. لخته با آزاد و رها شدن، به سمت سایر اعضای بدن حرکت می کند. این اتفاق به صدمات مهمی، نظیر حمله قلبی، سکته مغزی و ترومبوآمبولی وریدی (VTE)، که سه عامل مرگ بار قلبی و عروقی است، منجر می شود.

1

علل ترومبوز
آیا تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی قسمتی از بدن شما دچار زخم می شود خونریزی چگونه متوقف می شود؟ در یک فرد سالم تشکیل لخته خون نوعی واکنش دفاعی برای کاهش التهاب و خونریزی در ناحیه زخم است. پلاکت های خونی به سمت ناحیه زخم شده حرکت کرده و با تولید مولکول های خاصی لخته خون را ایجاد می کنند و از خروج خون پیشگیری می کنند. بنابراین لخته شدن خون یک فرایند کاملا طبیعی و ضروری است. اما اگر لخته در مکان، زمان و مقیاس نادرست تشکیل شود موجب اختلال در روند طبیعی بدن می شود.
 ترومبوز بر اساس محل ایجاد، میزان و ویژگی های خود به انواع مختلف شریانی، وریدی، وریدی عمقی | دی وی تی | DVT، حرکت لخته در رگ و ترومبوز در بارداری دسته بندی می شود.
 درمان ترومبوز
درمان های متعددی بر حسب وضعیت سلامتی فرد، محل تشکیل لخته و میزان آن وجود دارد.
۱-داروهای ضد انعقاد که به دلیل عوارض متعدد استفاده از آن ها محدودیت دارد.
۲-داروهای ترومبولیتیکس که منجر به متلاشی شدن و از بین رفتن لخته خونی می شوند.
۳-جراحی برای خارج کردن لخته
۴-قرار دادن فیلتر های مخصوص درون رگ مبتلا، برای جلوگیری از حرکت و جابجایی آن به ریه
۵-استفاده از پوشش یا جوراب فشاری مخصوص
 پیشگیری از ترومبوز
در صورتی که با ریسک ایجاد لخته خونی روبرو هستید، با انجام نکاتی مانند تحرک منظم، مصرف فراوان مایعات و آب، توجه به سطح کلسیم و چربی خون احتمال بروز آن را کاهش دهید.
 بررسی علمی جامع کمیته راهبردی ترومبوز نشان داده است که سالانه بیش از ده میلیون مورد ترومبوآمبولی وریدی، در کشور های با درآمد کم، متوسط و بالا اتفاق می افتد. 
 
۲۲ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۰۶
تعداد بازدید : ۸۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید