سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۵

اخبار

از هر ۵ نفر یک نفر از درد مزمن رنج می برد

انجمن بین‌المللی مطالعه درد (IASP)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون اروپایی درد IASP Chapters (EFIC) کنترل درد و درمان آن را به عنوان یک حق انسانی معرفی کرده‌اند، به همین دلیل روز ۱۱ اکتبر مصادف با ۲۰ مهر به عنوان روز جهانی درد نامگذاری شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ این روز بهانه ای است برای افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به نشانه ها و علائم درد؛ چرا که اهمیت این موضوع تا آنجاست که بنا بر آمار اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت از هر پنج نفر یک نفر از دردهای مزمن شدید رنج می برد.
شاید بتوان درد را شایع‌ترین شکایت بیمارانی دانست که به پزشکان مراجعه می‌کنند. تقریبا هیچ انسانی نیست که در دوره‌ای از زندگی خود گونه‌ای از درد را تجربه نکرده باشد. دردها چه در موارد حاد و چه در موارد مزمن بر ابعاد گوناگون زندگی فردی و اجتماعی بیماران تاثیرات غیرقابل انکاری می‌گذارند. برای بسیاری از بیماران بی‌درد ساختن و توقف درک درد بزرگترین خدمتی است که می‌توان ارزانی داشت. 

1

دردها طیف وسیعی دارند و به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شوند، دردهای حاد معمولا کمتر از سه ماه طول می‌کشند و به دردهایی که بیش از سه ماه طول می‌کشند دردهای مزمن می گویند.
طبق تحقیقات انجام شده دردهای مزمن در زنان بیشتر از مردان شیوع دارد و در زنان مسن بیشتر مشاهده می‌شود.
روز جهانی «مبارزه با درد» بهانه خوبیست تا ضمن جلب توجه به این مسئله، با روش‌های طبیعی تسکینِ درد آشنا شویم.
مسکن‌های طبیعی می‌توانند گزینه مناسبی برای کاهش وابستگی به داروهای مسکن شیمیایی باشند. اگر چه شاید همه این شیوه‌های طبیعی روی تمام افراد مفید و کارآمد نباشند اما به امتحان کردن آن می‌ارزد. 
آزاد کردن اندورفین، حرارت درمانی، قدم زدن در فضای آزاد، تجسم یک فضای رویایی، تغییر افکار ناخودآگاهی و خوابیدن به اندازه کافی و مناسب برخی شیوه‌های طبیعی موثر و بدون نیاز به دارو برای تسکین و کاهش درد است.
انجمن جهانی درد در سال ۱۹۷۳ میلادی توسط پروفسور بونیکا (پدر علم دردشناسی) و همکاران پایه گذاری شد، این انجمن به صورت غیرانتفاعی و غیر دولتی و به منظور تشویق و گردآوری محققین رشته های مختلف پزشکی که در زمینه سندرمهای گوناگون درد و نیز مکانیزم آن کار می کنند، ایجاد گردیده و هدف آن کمک به بهبود بخشیدن درمان بیمارانی می باشد که از درد های حاد و مزمن رنج می برند.
این انجمن در حال حاضر در بیش از شصت و هفت کشور جهان شعبه دارد و دارای بیش از ۷۸۰۰ عضو در ۱۲۴ کشور می باشد.
انجمن بررسی و مطالعه درد ایران یکی از شعب انجمن بین‌المللی درد در جهان است که در سال ۱۳۷۷ به عضویت دائمی این انجمن درآمد و در سال ۱۳۸۱ با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خانواده انجمن‌های علمی پزشکی داخل کشور پیوسته است، هم‌اکنون بیش از ۸۰ پزشک فوق تخصص درد در ایران فعالیت دارند.
درد یکی از رشته‌های جدید علم پزشکی است که قدمت آن در دنیا حدود ۳۰ سال و در ایران بیش از ۱۰ سال است.
۲۰ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۰۴
تعداد بازدید : ۸۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید