سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۲:۴۸

اخبار

هفته ای برای سلامت روان

دهم اکتبر، برابر با ۱۹ مهر از طرف فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) به عنوان روز جهانی بهداشت روان نام‌گذاری شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ این روز نخستین بار در سال ۱۹۹۲ به ابتکار فدراسیون جهانی بهداشت روان با حضور اعضای بیش از ۱۵۰ کشور جهان جشن گرفته شد. این فدراسیون هر سال برای این روز، یک شعار خاص را انتخاب می کند، در ایران  ۱۸ تا ۲۴ مهر به نام هفته بهداشت روان نام‌گذاری شده است و هدف آن ارتقاء و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان است.
سلامت روان از مهم ترین مقوله های حوزه بهداشت به شمار می رود که توجه به آن در سال های اخیر افزایش یافته است و جوامع مختلف می کوشند تا شاخص های برخورداری از آن را مهیا سازند و اینگونه کلید دستیابی به پویایی و شکوفایی را بدست آورند.
بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، بهداشت روانی عبارت است از وضع مطلوب و خوب جسمی، روحی و اجتماعی افراد یک جامعه و فرد متعادل و طبیعی هم کسی است که در چارچوب اخلاق و وجدان و با توجه به معیارهای اجتماعی و شرایط محیطی، انگیزه‌های خود را به خوبی ارضاء کند.
کارشناسان همچنین معتقدند، بهداشت روان یعنی سازش با فشارهای مکرر روانی زندگی روزانه، سازگاری و ایجاد تعادل و هماهنگی رفتارهای فرد با محیط زندگی، به گونه‌ای که ضمن حفظ تعادل روانی، در ارتباط با تغییرات و دگرگونی‌های محیط خویش نیز به تطابقی موثر و سازنده دست یابد.
امسال فدراسیون جهانی بهداشت روان، شعار سلامت روان برای همه: سرمایه گذاری بیشتر-دسترسی بیشتر، برای همه، همه جا، را برگزیده است که به شرایط پاندمی کرونا نیز اشاره دارد.

1

روز جهانی و هفته سلامت روان با هدف افزایش توجه و آگاهی بخشی درباره سلامت روان در بین مردم و مسئولان از ۱۸ تا ۲۴ مهر برگزار می شود و هر یک از روزهای این هفته به یک نام نامگذاری شده است.
بر این اساس، جمعه ۱۸ مهر به نام «نقش زیرساخت های سلامت روان در شرایط کرونا و پساکرونا»، شنبه ۱۹ مهر روز «متخصصین متعهد، مدافعان سلامت»، یکشنبه ۲۰ مهر روز «سیاستگذاران آگاه، سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت روان»، دوشنبه ۲۱ مهر روز «نقش نظام مراقبت های بهداشت اولیه در دسترسی به خدمات سلامت روان"، سه شنبه ۲۲ مهر روز «مشارکت سازمان های مردم نهاد، در ارتقاء سلامت روان جامعه»، چهار شنبه ۲۳ مهر روز «نقش رسانه در تبیین وضعیت سلامت روان و انگ زدایی» و پنجشنبه ۲۴ مهر روز «بیمه مؤثر، دسترسی بیشتر به خدمات سلامت روان» نامگذاری شده است.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور مانند سایر کشورها به یکی از انواع بیماری ها و اختلالات روانی مبتلا هستند. اختلالات روانی طیف وسیع و متنوعی را از استرس و اضطراب خفیف تا افسردگی، اعتیاد و شیزوفرنی و جنون را شامل می شود. شایع ترین اختلال روانی افسردگی است که در بین زنان نسبت به مردان شیوع بالاتری دارد. 
سلامت روان علاوه بر مشکلات خلقی به عوامل مختلف محیطی و اجتماعی از جمله بیکاری، طلاق، خشونت های خانوادگی و مشکلات اقتصادی نیز بستگی دارد.
برای مراقبت از سلامت روانی چه کاری می توان انجام داد؟
درباره احساسات خود صحبت کنید، ورزش کنید، تغذیه سالم داشته باشید، از مصرف نوشیدنی های الکلی بپرهیزید، با عزیزان و بستگان خود در ارتباط باشید، از درخواست کمک از دیگران خودداری نکنید، به خود استراحت دهید، فعالیت هایی در حرفه مورد علاقه خود داشته باشید، ظرفیت ها و توانمندی های خود را بپذیرید و توقع بیشتر نداشته باشید، دیگران را دوست داشته باشید و به آنها اهمیت دهید.
نهاد بین المللی بهداشت با توجه به اهمیت سلامت روان در عصر حاضر اعلام کرده است: اگر اقدام عاجلی صورت نگیرد، بیماری روانی تا ۲۰۳۰ میلادی شایع ترین بیماری در جهان خواهد شد.
 
۱۹ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۳۰
تعداد بازدید : ۱,۱۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید