سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۵۰

اخبار

کاهش۶۴درصدی مراجعات به کلینیک بینایی سنجی بیمارستان نفت گچساران/اپتومتریست ها نقش عمده ای در تشخیص اختلالات بینایی دارند

مسئول کلینیک بینایی سنجی بیمارستان بعثت نفت گچساران گفت: یکهزار و ۸۰ بیمار در شش ماه نخست سال جاری به کلینیک بینایی سنجی مراجعه کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶۴ درصد کاهش یافته است.
سیدمحمدکریم افضلی همزمان با روز جهانی بینایی (دومین پنجشنبه اکتبر هر سال) در گفتگو با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران اظهار داشت: در حال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا (کووید۱۹) کلینیک بینایی سنجی بیمارستان بعثت نفت گچساران ۳ روز در هفته به جمعیت تحت پوشش خدمات ارائه می دهد.

1

وی اظهار داشت: هم اکنون ۲۳ سال از فعالیت کلینیک بینایی سنجی بیمارستان نفت می گذرد و این کلینیک دارای به روزترین دستگاه تعیین نمره چشم (اتورف اکتومتر)، اسلیت لمپ(Slit lamp) و لنزومتر  Lensmeter می باشد.
افضلی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد مراجعه کنندگان از عیوب انکساری، آب ریزش و سوزش چشم رنج می برند تصریح کرد: اکثریت این افراد بین سنین ۱۳ تا ۱۹ سال هستند.
وی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد مراجعه کنندگان به عینک نیاز دارند بیان کرد: بیماران از سوی پزشکان خانواده، عمومی و متخصص به کلینیک بینایی سنجی ارجاع داده می شوند.
مسئول کلینیک بینایی سنجی بیمارستان بعثت نفت گچساران ادامه داد: اپتومتریست‌ها نقش عمده‌ای در تشخیص اختلالات بینایی دارند.
افضلی افزود: فرد مبتلا به بیماری های چشمی در ابتدا باید توسط‌ یک‌ اپتومتریست معاینه‌ شود تا اگر دچار عیوب‌ انکساری‌ و اختلالات‌ دید دو چشمی و مواردی‌ از این‌ قبیل‌ بود؛ توسط‌ اپتومتریست بررسی و اصلاح شود و در صورت تشخیص وجود مشکلات پاتولوژیک توسط اپتومتریست به‌ متخصصین ‌ ذی ربط ارجاع‌ داده‌ ‌شود.
کارشناس ارشد اپتومتری اضافه کرد:  یکی از مهم ترین مراجعه اکثر مردم به مراکز چشم ، مواردی همچون عیوب‌ انکساری‌، تنبلی‌ چشم،‌ آب ریزش چشم و اختلالات دید دوچشمی است که البته تمامی‌ این‌ موارد در حیطه‌ کار اپتومتریست است‌.
از سال ۲۰۰۰ میلادی دومین پنجشنبه ماه اکتبر هر سال ( مصادف با ۱۷ مهر ماه امسال) روز جهانی بینایی نامگذاری شده است. شعار روز جهانی بینایی در سال جاری "جهانی که در آن هیچ فرد مبتلا به کم بینایی نباشد" اعلام شده است.
افزایش آگاهی عمومی از موضوعات مربوط به نابینایی و نقصان دید، جلب توجه دولت ها و بخصوص وزارتخانه های بهداشت و درمان به تشریک مساعی و اختصاص بودجه به برنامه های پیشگیری از نابینایی و آموزش عمومی برای مبارزه و پیشگیری از نابینایی از جمله اهداف روز جهانی بینایی است.
بنا بر گزارشات سازمانهای جهانی در حال حاضر در جهان حدود ۲۸۵ میلیون نفر شامل ۱۹ میلیون کودک از نابینایی یا کم بینایی شدید رنج می برند. از این تعداد ۳۹ میلیون نفر نابینا بوده و ۲۴۶ ملیون نفر از کم بینایی متوسط و یا شدید رنج می برند.
هم‌اینک سه هزار اپتومتریست در ایران مشغول به فعالیت هستند.

1

 

۱۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۹:۵۰
تعداد بازدید : ۱,۵۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید