سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۳:۴۷

اخبار

روز جهانی سالمند؛مهربانی با سالمندان به وقت کرونا

روز جهانی سالمندان امسال در شرایطی است که حدود ۱۰ ماه نفس گیر از همه گیری کرونا در جهان می گذرد، ماه‌هایی که سالمندان چه از لحاظ آسیب پذیری بیشتر در برابر کرونا و چه از نظر اعمال محدودیت هایی در روابط اجتماعی، روزهای سختی را پشت سر گذاشتند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ شعار امسال روز جهانی سالمندان نیز متاثر از همین روزها و ماه های سختی است که به واسطه همه گیری کرونا، فشارها و سختی هایی بیشتری را بر سالمندان تحمیل کرده است. شعار ملی امسال این روز جهانی "کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان"  است و از هفتم تا سیزدهم مهر ماه نیز بعنوان هفته گرامیداشت سالمندان نام گذاری شده است.

1

بر اساس اعلام دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دوشنبه هفتم مهرماه به عنوان نخستین روز هفته سالمند به نام "رسانه، آگاهی بخشی، مطالبه گری، فرهنگ و گفتمان سازی" و سه شنبه هشتم مهرماه به نام "محیط دوستدار سلامت" نامگذاری شده است.

چهارشنبه نهم مهرماه با عنوان "حمایت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی" و پنجشنبه "مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی" نامیده شده است.

اسامی روز جمعه یازدهم مهرماه با عنوان "سرمایه و مشارکت اجتماعی، خانواده و جامعه" و شنبه  دوازدهم مهرماه با عنوان "قانونگذاری، سیاستگذاری و راهبری امور سالمندان" جمعه سیزدهم مهرماه با عنوان "آموزش و توانمندسازی"  انتخاب شده اند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۰ با صدور قطعنامه ای روز یکم اکتبر مصادف با دهم مهرماه هر سال را به عنوان روز جهانی سالمندان اعلام کرد تا در این روز کشور های سراسر جهان برنامه هایی برای این قشر برگزار کند.
سالمندی دوره ای از زندگی است که با رویداد هایی  همچون؛ بازنشستگی، سپرده شدن در خانه سالمندان، فوت همسر و وقایعی از این قبیل همزمانی دارد هر کدام از این وقایع می تواند همراه با حالت هایی اعم از تنهایی، اضطراب و افسردگی برای سالمندان باشد، اگر چه مشکلات دوران سالمندی اجتناب ناپذیر است اما کنترل و پیشگیری دو ابزار مهم در بهبود شرایط زندگی آنها است.
از ماهها قبل کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان خبر از آمدن پاییزی سخت را داده اند که در آن بیم شیوع و انتقال بیشتر کرونا را پیش بینی می کردند و اینک همان پاییز رسیده است. سه اصل ساده رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی همچنان مورد تاکید است و این تاکید در مورد سالمندان ضروری تر است.
آنچه که در مورد سالمندان حتی در دوران کرونا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد حرمت و نکوداشت سالمندان بعنوان اصلی مهم در سلامت جسم و روح آنها است. رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران کرونا به معنی نفی هرگونه ارتباط با سالمندان نیست؛  فقط باید سبک روابط اجتماعی را از ازدحام به محدود سازی و ارتباط های کم حجم اما مستمر تغییر داد. راه اندازی پویش هایی همچون احوالپرسی از سالمندان بصورت تلفنی و مجازی نیز در واقع شیوه ای از مهربانی با سالمندان به هنگام کرونا است.
۱۰ مهر ۱۳۹۹ ۱۲:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۲۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید