سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۵۴

اخبار

هاری سالانه۵۹هزار نفر در دنیا قربانی می گیرد/پایان هاری، با همکاری و واکسیناسیون

هاری یک بیماری واگیر کشنده ویروسی مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی است که انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار به طور تصادفی و غالبا" از طریق گزش به آن مبتلا می شوند و سالانه بیش از ۵۹هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هاری از جمله بیماری های مشترک و قابل انتقال از حیوانات به انسان است که ابتلا به آن چنانچه با تدابیر سریع بهداشتی درمانی و پیشگیرانه همراه نباشد، خطر مرگ حتمی مبتلایان را به دنبال دارد.

1

از سال ۲۰۰۷ میلادی روز ۲۸ سپتامبر (۷ مهر) مصادف با سالروز فوت لویی پاستور به نام روز جهانی هاری" Rabies " نامگذاری شده است. لویی پاستور دانشمند فرانسوی برای اولین بار واکسن هاری را ساخته و به جامعه بشریت اهدا نمود. برای بزرگداشت خدمات این دانشمند برجسته، سالروز فوت او به عنوان روز جهانی هاری انتخاب شد.
هدف از تعیین روزی برای هاری، ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی کلیه افراد جامعه در مورد بیماری هاری، پیشگیری حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع بشری است.
هر ساله به منظور جلب حمایت و مشارکت کلیه اقشار جامعه و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی غیر دولتی برای مقابله با بیماری هاری شعاری برای روز جهانی هاری در نظر گرفته می‌شود.
شعار روز جهانی هاری در سال ۲۰۲۰  «پایان هاری، با همکاری و واکسیناسیون» انتخاب شده است. انتخاب این شعار نشان‌دهنده اهمیت همکاری‌های بین بخشی و واکسیناسیون در پیشگیری و کنترل هاری است.
بیماری هاری در واقع نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولاً به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود و در صورت بروز علائم بیماری در انسان متاسفانه همیشه (۱۰۰ درصد) کشنده است.
با توجه به کشندگی بالای این بیماری، در صورت انجام مراحل پیشگیری و درمان بیماری از جمله شست وشوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری به موقع و کامل می‌توان از ابتلا به هاری پیشگیری کرد.
هاری یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری با واکسن است که در بیش از ۱۰۰ کشور جهان رخ می‌دهد. سالانه ۵۹۰۰۰ مرگ انسان به علت ابتلا به بیماری هاری در جهان روی می‌دهد و ۴۰ درصد از افراد گاز گرفته شده توسط حیوانات مظنون به هاری کودکان زیر ۱۵ سال هستند.
طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت بطور میانگین هزینه خدمات پیشگیری از هاری پس از هر مورد گزش انسان توسط حیوان ۵۰ دلار برآورد شده است. در ایران به ازای پیشگیری و درمان هر مورد حیوان‌گزیدگی شدید، فقط بابت خرید واکسن و سرم ضد هاری برای یک دوره کامل واکسیناسیون، ۲۵۲ یورو هزینه می‌شود و از این بابت وجهی از گیرنده خدمت دریافت نمی‌شود و این خدمات به صورت رایگان ارائه می‌ شود. به همین علت حیوان‌گزیدگی هر ساله هزینه بسیار زیادی را به سیستم سلامت تحمیل می‌ کند.
 
۷ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۸۸۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید