سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۳۷

اخبار

یک نفر در هر ۳ ثانیه در جهان به آلزایمر مبتلا می شود/«بدون شمع در مورد آلزایمر صحبت کنیم»

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است در هر سه ثانیه یک نفر در جهان به بیماری آلزایمر که با نام بیماری فراموشی نیز شناخته شده است، مبتلا می شود و آمار مبتلایان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به عدد بسیار نگران کننده ۶۵ میلیون نفر در جهان افزایش می‌یابد.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ «آلزایمر»، نوعی بیماری علاج‌ ناپذیر است که برای اولین بار در سال ۱۹۰۶ میلادی توسط یک روانپزشک آلمانی به نام «آلویز آلزایمر»، به جهان معرفی شد. هر چند که آلزایمر در دوران جوانی و دهه ۴۰ زندگی افراد جامعه نیز به عنوان «آلزایمر زودرس» مشاهده می شود ولی عمدتا در افراد بالای ۶۵ سال آلزایمر اتفاق می‌افتد.

1

سه درصد افراد بین سنین ۶۵ و ۶۹ سال مبتلا به زوال عقل هستند اما این میزان بین سنین ۸۵ تا ۸۹ سالگی تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.
روند روزافزون جمعیت سالمندی و متعاقب آن بیماری‌های مرتبط با افزایش سن از جمله دمانس و آلزایمر موجب توجه ویژه جامعه جهانی به این بیماری و نام گذاری ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۱ شهریورماه به عنوان روز جهانی «آلزایمر » شده است. 
انجمن آلزایمر ایران در سال ۸۰ تاسیس و در سال ۸۵ عضو دائمی انجمن آلزایمر جهان شد و این انجمن خدمات حمایتی و رفاهی برای بیماران و خانواده های آنها ارائه می دهد .
بر اساس آمار جهانی، در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند که بیش از نیمی از این جمعیت مبتلا به آلزایمر، از بیماری خود اطلاعی ندارند .
علائم اولیه آلزایمر
از دست دادن حافظه، دشوار شدن انجام امور زندگی و کارهای روزانه، مشکلات زبانی، سردرگمی زمانی و مکانی، کاهش قوه قضاوت، مشکل در تفکر انتزاعی، قرار دادن اشیاء در جای غلط، تغییر در رفتار و خلق و خو و از دست دادن قوه ابتکار و نوآوری از جمله علائم اولیه بیماری آلزایمر است.
پیشگیری از آلزایمر
تقویت حافظه، خواندن کتاب، معاشرت با دیگران، مسافرت، آموختن زبان جدید، حل کردن جدول و آموختن موسیقی و مواد غذایی مورد استفاده نیز نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارند و در این زمینه رژیم های غذایی دارای امگا ۳ مانند غذاهای دریایی و گردو، سیب و بادام به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، زردچوبه، روغن زیتون، اسید فولیک و لوبیای سویا، نیز مفید است.
شعار امسال روز جهانی آلزایمر «بدون شمع در مورد آلزایمر صحبت کنیم» است و پیام آن تغییر سبک رفتاری و تغذیه‌ای برای پیشگیری از آلزایمر عنوان شده است.
 
۳۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۴:۲۳
تعداد بازدید : ۷۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید