سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۶:۲۲

اخبار

روز جهانی ایمنی بیمار/۷۵درصد خطاهای درمانی قابل پیشگیری است

سازمان جهانی بهداشت روز ۲۷ شهریور مطابق با ۱۷ سپتامبر را روز جهانی ایمنی بیمار اعلام نمود.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ سازمان جهانی بهداشت(WHO)برای اولین بار روز ۱۷ سپتامبر سال ۲۰۱۹ را به عنوان "World Patient Safety Day" روز جهانی ایمنی بیمار اعلام نمود.
1
شعار این روز جهانی در سال ۲۰۱۹ "برای ایمنی بیمار صحبت کنید" عنوان شد.
شعار اصلی روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۰ میلادی"ایمنی کارکنان خدمات سلامت"Speak up for Health Worker Safety اعلام شده است.
ایمنی بیمار چیست؟ساده ترین و جامع ترین تعریف ایمنی بیمار یعنی دور بودن بیمار از خطر.
سازمان جهانی بهداشت به منظور کاهش صدمات و آسیب وارده به بیماران از ناحیه خدمات سلامت غیر ایمن بر سه محور به شرح ذیل تاکید نموده است:
۱- ارتقاء سطح آگاهی، توانمندسازی و جلب مشارکت بیماران و جامعه در ارتقاء پیامدهای خدمات سلامت و تقویت نقش آنان در ایمنی خدمات سلامت از طریق ارائه اطلاعات دقیق در مورد تاریخچه بیماری خود و برقراری ارتباط باز و صادقانه با تیم سلامت، رفع ابهامات مرتبط به وضعیت و شرایط بیماری خود و مشارکت و ارتباط فعال با ارائه کنندگان خدمات در زمانی که ایمنی آنان در معرض خطر است.
۲- جلب مشارکت پزشکان، پرستاران، داروسازان و سایر ارائه کنندگان خدمات سلامت به منظور احتساب بیمار و مراقبین وی در تیم سلامت، ایجاد فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان ها و مراکز درمانی با ترغیب گزارش دهی وقایع ناخواسته ایمنی بیمار و سازماندهی مدیریت خطر واکنشی و پیشگیرانه.
۳- نقش سیاست گزاران و دولتمردان در ایجاد خط مشی ها، راهبردها و استراتژی های مناسب و متناسب جهت ارائه خدمات ایمن.
گفتنی است ایمنی بیمار یک دغدغه جهانی در زمینه سلامت است که بیماران را در تمامی عرصه های خدمات سلامت در کلیه کشورهای جهان اعم از توسعه یافته یا در حال توسعه، متأثر می سازد.
مطالعات پژوهشی نشان داده اند که به طور متوسط حدود ۱۰درصد از تمام موارد بستری، بیماران به درجات مختلف دچار آسیب می شوند و این در حالی است که برآورد می گردد که تا ۷۵درصد از این خطاها قابل پیشگیری می باشند. مراقبت و خدمات درمانی غیر ایمن علاوه بر تحمیل رنج به انسان، هزینه اقتصادی سنگین نیز به بار می آورند.
به دلیل اهمیت موضوع ایمنی بیمار، برنامه بیمارستان دوستدار ایمنی که یک پروژه سازمان جهانی بهداشت است و هدف آن کمک به مؤسسات درمانی برای شروع یک برنامه جامع ایمنی بیمار در کشورها می باشد، در حال اجرا می باشد.
۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ۱۳:۳۲
تعداد بازدید : ۱,۱۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید