سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۲۱

اخبار

روز بهورز۳۶ساله شد

حدود ۳۶سال است که نام بهورز با نظام سلامت همراه است و در کنار نام پزشکان و پرستاران می‌درخشد؛ زنان و مردانی که در سراسر کشور و در دوردست ترین مراکز بهداشتی در حال خدمتند و بی شک بسیاری از دستاوردهای نظام سلامت بواسطه حضور آنها محقق شده است.
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ ۱۲شهریورماه به عنوان روز بهورز نامگذاری شده است، در چنین روزی در سال ۱۳۶۳وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف کمک رسانی هر چه بیشتر به بیماران روستایی و همچنین در جهت تحقق یکی از اهداف مقدس انقلاب اسلامی مبنی بر فقرزدایی از روستاها، اقدام به تاسیس خانه هایی با نام خانه بهداشت زد تا در این اماکن بهورزان فعالیت کنند.

1

آنطور که شواهد نشان می دهد حرفه بهورزی از مصادیق ایثار و از خودگذشتگی است، انسان های فداکاری که در روستاها و مناطق محروم در کنار مردم هستند تا سلامت آنان به مخاطره نیفتد.
بهورزان را سربازان گمنام عرصه سلامت می شناسند، افرادی که بدون کمترین چشمداشت در محروم ترین نقاط به مردم خدمات بهداشتی درمانی ارائه می دهند.
فعالیت های ارزنده سربازان خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به روستائیان کشور موجب شد تا در دوازدهم شهریورماه این قشر مورد تجلیل قرار گیرند.
بهورزان وظایف مختلفی چون پایش رشد کودک، بهداشت دوران پیش و حین زایمان، بهداشت تنظیم خانواده، بهداشت دهان و دندان، آموزش تغذیه سالم به مردم روستا، مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر، واکسیناسیون، پیشگیری و کنترل بیماری های شایع و بیماریابی را در جامعه روستایی برعهده دارند.
جلب مشارکت و همکاری مردم برای پیشرفت برنامه های بهداشتی، بهداشت محیط روستا و مدارس و کمک های اولیه از دیگر وظایف بهورزان در عرصه سلامت است.
طبق آمارهای رسمی بهورزان در ارتباطی صمیمی با مادران و تلاشی گسترده، توانسته اند میزان مرگ و میر مادران را به علت عوارض حاملگی و زایمان در مناطق روستایی و محروم کاهش دهند و همچنین در ارتقاء بهداشت جامعه نقش موثری داشته باشند.
براساس اعلام مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت تاکنون ۶نفر از بهورزان و مراقبین سلامت در دوران کرونا در راه خدمات رسانی به بیماران جان خود را از دست داده و به جمع شهدای خدمت پیوستند.
در حال حاضر ۱۷هزار و ۸۰۰خانه بهداشت فعال در کشور فعالیت دارند که ۳۱هزار و ۴۰۰بهورز در این مراکز خدمات دهی می‌کنند.
همچنین حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰مراقب سلامت نیز در شهرها و در پایگاه‌های خدمات جامع سلامت فعال هستند و وظایف مشابه بهورزان در روستا را انجام‌ می‌دهند.
۱۲ شهریور در تاریخ نظام سلامت ایران به عنوان روز بهورز نامگذاری شده است.
۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ۱۶:۰۰
تعداد بازدید : ۷۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید