سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۵۶

اخبار

پزشک؛آرام بخش روح و روان

روز پزشک، روزی است برای ارج نهادن به خدمات آنها که برای حفظ آرامش جان، تن و روح، این نعمت الهی تلاش می کنند و زندگی، دانش و تجربه های گران قدر خویش را برای داشتن مردم و جامعه ای سالم تر به کار گرفته و می گیرند.

به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران؛ هر رویداد و مناسبتی که در تقویم رسمی هر کشور مشخص می‌شود بی‌شک از یک اتفاق نشأت گرفته و هدف خاصی را دنبال می‌کند، آغازین روز شهریورماه در ایران به یاد حکیم ابوعلی سینا پزشک سرآمد روزگاران روز پزشک نامگذاری شده است.

 حسین بن عبدالله ابن سینا در یک شهریور ۳۵۹ه.ش (۳۷۰ ه.ق) در بخارا متولد شد و در دوم تیر ماه ۴۱۶ هجری شمسی مصادف با (اول رمضان ۴۲۸ ه.ق) در همدان وفات یافت.

وی از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان جهان است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد. او ۴۵۰ کتاب در زمینه‌های گوناگون نوشته که یکی از مشهورترین کتاب‌هایش کتاب شفا (دانشنامه علمی و فلسفی جامع) و کتاب قانون (یکی از کتاب‌های معروف جهان در زمینه علم پزشکی) است.
در پیشینه تاریخی و باور اجتماعی مردم کهن سرزمین ایران، طبیب و طبابت همیشه جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و در این میان، طبیب نامور و نابغه بی‌همتای ایرانی، شیخ‌الرییس حکیم ابوعلی سینا به دلیل ارتباط با خدا و مکتب وحی، ‌نور حکمت نامتناهی الهی در دلش درخشید و حکیمی جاودانه شد.
موضوع دانش پزشکی بدن انسان و هدف آن تأمین سلامت و تندرستی آدمی است و اهمیت این موضوع و هدف از دیدگاه اسلام بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا اسلام تا آنجا به سلامت انسان اهمیت می دهد که اگر تکلیف واجبی به تندرستی آدمی لطمه بزند، نه تنها انجام آن از نظر شرع لازم نیست، که در چنین شرایطی انجام آن حرام خواهد بود.
در اسلام، علم پزشکی همتای علم دین، ارزشمند به شمار آمده است؛ چنان که امام علی علیه السلام فرمود: «دانش بر دو نوع است: دانش دینی و دانش بدن و سلامت آن» که اولی در تعدیل و سلامت روح آدمی می کوشد و دومی برای تندرستی و صحّت جسمی انسان تلاش می کند.
پزشکی حرفه ای است که در هیچ دوره ای، مردمان از آن بی نیاز نبوده و نیستند. تا دنیا، دنیاست، بیماری در آن فراوان یافت می شود و بیماران هم چاره ای جز مراجعه به پزشک و درمان ندارند. 
پزشکان، ضامن سلامت جامعه، امنیـت روحی بیماران و فرشتگان نجاتی هستند که درد جسم را با روح بلندشان در سایه لطف الهی التیام می بخشند.
روز پزشک امسال رنگ و بوی دیگری دارد، امسال روز پزشک یاد آور رشادت ها، ایثارگری‌ها و از خودگذشتگی‌های پزشکان متعهدی است که در کارزار کرونا جامه خدمت پوشیدند و تلاش کردند رخت تندرستی به تن آسیب دیدگان و مبتلایان کرونا کنند.

 در حال حاضر ۸۵ هزار و ۸۵۳ پزشک عمومی و۴۱ هزار و ۳۰۱ متخصص در کشور مشغول به کار هستند. 

 
۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۷:۴۳
تعداد بازدید : ۶۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید